På Oslo lufthavn Gardermoen var det hektisk, men køene ble tatt unna i stort tempo fredag morgen.

— Her jobber alle som normalt. Det er ikke noe å si på hverken arbeidslyst eller motivasjon, sier vekter Atle i sikkerhetskontrollen.

Han har vært på vakt siden klokken 04.

— Det er ekstremt mange reisende som har møtt frem til å være så tidlig på dagen, men vi tar unna. Og det at partene fortsatt snakker sammen må jo bety at de har noe å snakke om, sier G4S-vekteren.

- Åpnet spisestedene

Informasjonssjef Jo Kobro sier at hovedflyplassen var forberedt på at mange ville møte tidlig.

Derfor holdt flere spisesteder åpent gjennom natten:— En streik kan tidligst tre i kraft seks timer etter at det er brudd. Det betyr at det tidligst kan bli streik fra klokken 14 fredag ettermiddag, sier Kobro.

- Frykter kaos

Lange køer, forsinkelser og kansellerte fly blir resultatet ved flere flyplasser dersom partene ikke blir enige.

Ansatte i G4S Aviation og Securitas Transport Aviation Security forberedte seg på å bli tatt ut i streik fra fredag klokken 6 dersom det ikke oppnås enighet i meklingen mellom NHO Service på den ene siden og YS-forbundet Parat og LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund på den andre.

Møter som vanlig

Da meklingsfristen utløp ved midnatt natt til fredag, pågikk meklingen for fullt, og partene holdt det fortsatt gående da klokka hadde passert 6.30. Vekterne møter derfor som normalt på jobb fredag morgen.

— Iverksettelse av plassfratredelse av vektere utsettes med seks timer fra et eventuelt meklingsbrudd, opplyser NHO Service.

Partene kan ikke uttale seg om det er noen framdrift i meklingen så lenge den pågår. Torsdag kveld gjorde imidlertid mekler Dag Nafstad det klart at meklingen var krevende.

— Det gjør det ekstra krevende at det er to arbeidstakerorganisasjoner med stor avstand mellom seg i krav og forventninger. Det er usikkert om det er mulig å komme fram til en løsning, men vi jobber for å klare det. Dette er seriøse parter, som er interessert i å komme fram til en løsning, sa Nafstad i 21-tiden.

Konsekvenser

Parat har varslet at organisasjonen tar ut 239 medlemmer på Gardermoen og 41 på Rygge i en eventuell streik. I tillegg vil Norsk Arbeidsmandsforbund ta ut 1.797 medlemmer, 149 av dem på Gardermoen.

En eventuell streik får store følger for håndteringen av reisende i sikkerhetskontrollen på Gardermoen der G4S står for bemanningen. Streiken fører til at kapasiteten reduseres kraftig - fra 4.000 til om lag 500 passasjerer i timen. Bare to av de 16 skrankene kan holdes åpne, noe som vil føre til lange køer for å slippe inn i avgangshallene.

Landets hovedflyplass gjør det klart at flyginger i Sør-Norge vil bli nedprioritert, mens flyselskapene prioriterer flyginger internasjonalt og til Nord-Norge.

Flere flyplasser

En eventuell streik vil få store konsekvenser også for en rekke andre flyplasser, blant annet Flesland i Bergen, Sola i Stavanger, Værnes i Trondheim og Langnes i Tromsø. Hele luftfarten vil i praksis bli rammet.

— Det er klart at det påvirker meklingen når konsekvensene av en streik blir så merkbare. Det er snakk om å måtte stenge Gardermoen helt i løpet av noen dager med streik. Det er en stor samfunnsmessig konsekvens som vi må ha i bakhodet under meklingen, sa Nafstad til NTB torsdag.

Lars-Petter Larsen, forhandlingsleder i Parat, fortalte torsdag at penger er viktig. Han sier det blir stilt andre og strengere personlige krav til sikkerhetskontrollører på flyplasser enn til andre vektere.

— Det er myndighetene som stiller krav til utdanning og sertifisering av sikkerhetskontrollørene på flyplasser. Det må også vises i lønningsposen, sa han.

Utestenges

Mange som jobber ved hovedflyplassen, kan bli rammet indirekte av streiken. Et større antall bygningsarbeidere og et ukjent antall transportarbeidere kan bli sperret ute fra jobb dersom sikkerhetskontrollørene ved Oslo lufthavn går til streik.

Bygningsarbeiderne og mange transportarbeidere vil ikke komme seg på jobb, siden de må gjennom sikkerhetskontroll for å komme inn på arbeidsområdet.