Kun 4.000 til 5.000 svensker har handlet på det svenske motstykket til Vinmonopolet siden nettstedet åpnet oktober i fjor. Systembolaget legger trolig ned tjenesten i mai.

— Tilbudet varer neppe i sin nåværende form, bekrefter pressetalsmann i Systembolaget Björn Rydberg til Aftonbladet.

Tjenesten henvender seg til kunder i Stockholm og fungerer slik at kundene kan bestille varer og betale over internett. Ulempen er at kundene selv må hente flaskene på et av de 14 utleveringsstedene.

— Det er mulig tilbudet dukker opp på mindre steder hvor mennesker har lengre vei til butikkene, opplyser Rydberg.

Suksess i Norge Det norske nettstedet Vinmonopolet.no åpnet 5. februar. Besøkende her møter mer restriktive bestillingsregler, men tjenesten blir likevel betegnet som en suksess.

— Vi har ingen planer om å legge ned tjenesten. Våre kunder viser stor interesse, sier Vinmonopolets informasjonssjef Jan Egil Aase til nyhetsbyrået Origo.

Mer enn 25.000 unike brukere har besøkt Vinmonopolets nettsider siden åpningen for tre uker siden. Databasen forteller hvilke viner som til enhver tid er tilgjengelige og i hvilke butikker. Kunder kan søke etter varetype, pris, opprinnelsessted og bruksområde.

— Gjennomsnittsbrukeren investerer drøyt tre minutter på informasjonen, opplyser Aase. Han tror tilbudet er spesielt godt egnet for brukere som bor langt unna nærmeste utsalg.

Vinmonopolet har lenge ønsket en web-tjeneste og diskuterte i drøyt to år med sin statlige eier for å få satt den opp. Det var særlig bekymring rundt reklamelovgivningen.

— Vi har i liten grad markedsført denne tjenesten, men vi har merket en del medieinteresse, forteller Aase.(Origo)