Telenor vil ikke gi erstatning til dem som ble rammet, men to jurister hevder overfor bt.no at selskapet er pliktig til å kompensere manglende levering.

Nede i ni timer

Problemene startet i 16-tiden i går og omfattet kunder med alle typer nettforbindelse: ADSL, modem og ISDN.

— Feilen skyldtes en ruter som hadde sviktet, og rammet nok de aller fleste av våre kunder i bergensområdet. Rundt klokken 01.00 var nettet oppe igjen, forteller informasjonssjef Lars Hauge i Telenor Vest.

- Gi pengene til Sørøst-Asia!

Irriterte kunder har tatt kontakt med bt.no og krevd at Telenor betaler for den halve dagen de mistet.

— Vi betaler rundt 13 kroner dagen for bredbånd. Jeg synes Telenor kan gi vekk en tilsvarende sum til f.eks. innsamlingsaksjonen etter flodbølgekatastrofen for hver kunde som er rammet. Med titusener av kunder i bergensområdet, ville det blitt en god sum, foreslår en kunde overfor bt.no.

Hauge tror ikke det er aktuelt å betale en slik erstatning.

— Når det gjelder flodbølgekatastrofen, har Telenor i betydelig grad støttet innsamlingsaksjonene tidligere. At det oppstår kortvarige tekniske feil, linjebrudd og lignende, er rett og slett en del av hverdagen vi lever i. Det er omtrent som når et fly ikke går - sånn er det bare. Dersom noen kan dokumentere betydelige tap på grunn av internettproblemene, må vi selvsagt vurdere det, men ellers blir det ikke gitt erstatning, sier Hauge.

- Må gi erstatning

Men Telenor møter motbør fra mange kunder, deriblant folk med juskunnskaper.

— Basert på grunnleggende avtalerett fremstår det som rimelig klart at Telenor er erstatningspliktig, sier juridisk rådgiver Øyving Gaute Berg til bt.no.

Han er selv Telenor-kunde, og ble rammet av feilen i går. Berg reagerer på måten informasjonssjef Lars Hauge avviser å gi kundene erstatning for manglende nettforbindelse.

— Det er Telenor som er nærmest til bære risikoen for driftsstans og ruterproblemer. Det er urimelig at Telenor fraskriver deg dette ansvaret, og legger det over på kunden, sier Berg, som til daglig jobber med selskapsrådgiving og kontraktsrett.

— Selv om det ikke er noe stort beløp, ville det vært rimelig at Telenor trakk for eksempel 13 kroner fra neste faktura til de som ble rammet. Vi må punge ut med 53 kroner i purregebyr hvis vi ikke betaler i tide - da bør vi få kompensert manglende levering også, fastslår Berg.

Tar betalt, leverer ikke

Han får full støtte fra Hans Fredrik Marthinussen, som er universitetsstipendiat ved Det juridiske fakultet, og blant annet sensor i kontraktsrett.

— Det er i det hele ikke et spørsmål om erstatning - men rett og slett et spørsmål om man kan kreve betalt for en tjeneste man ikke leverer. Telenor tar betalt for å levere en tjeneste. Når da tjenesten ikke leveres, slik som i går, kan de i utgangspunktet selvsagt heller ikke ta betalt, skriver Martinussen i en mail til bt.no.

Han tar et lite forbehold om at han ikke har gått igjennom Telenors avtale med kundene, da man i en viss utstrekning kan fraskrive seg ansvar for kortere driftsavbrudd.

<b>AVVISER ERSTATNING:</b> Informasjonssjef Lars Hauge i Telenor Vest.
JAN M. LILLEBØ