• Hvis det blir streik, oppfordrer vi folk som ikke absolutt må reise i morgen til å bli hjemme, sier informasjonssjef Jo Kobro på Gardermoen.

Hvis det blir brudd i nattens forhandlinger for Parat og Arbeidsmandsforbundet, så vil halvparten av sikkerhetskontrollørene på Gardermoen bli tatt ut i streik.

Nøyaktig hvilke konsekvenser det vil få er det ingen som har full oversikt over, men det er ingen tvil om at det vil bli merkbart, skriver Aftenposten.no.

— Bli hjemme

— Vi vet at situasjonen her blir vanskelig hvis det blir streik. Hvor vanskelig er vi litt usikre på, det kan slå litt forskjellig ut på skiftene. Men i verste fall klarer vi bare å bemanne to av 16 sluser. Vi regner med at kapasiteten i sikkerhetskontrollen blir redusert fra 4000 passasjerer i timen til 500. Derfor er det grunn til å frykte lange køer, sier informasjonssjef Jo Kobro på Oslo Lufthavn til Aftenposten.no.

Fredag morgen og formiddag er det forventet stor trafikk, det gjør situasjonen ekstra vanskelig. Kobro har en klar oppfordring til de som har tenkt å fly i morgen men som ikke er absolutt nødt: — Bli hjemme. De som må reise må selv følge med og holde seg best mulig oppdatert om situasjonen.

I alt gjelder meglingen 4500 ansatte.

Flere kan bli tatt ut

Om megler Dag Nafstad klarer å finne frem til en løsning alle kan godta, er det fortsatt fare for at flyreiser blir vanskeligere de kommende ukene.

Allerede tirsdag kan det bli streik mellom Luftfartens funksjonærforening og arbeidsgiverne i Virke.Men det er fra lørdag 9. juni det virkelig kan bli vanskelig å reise. Da har fristen gått ut for Norsk Flytekniker Organisasjons megling med NHO Luftfart. Meglingen omfatter 479 ansatte, og det er usikkert hvor mange som blir tatt ut i streik fra første dag.

Størst spenning knytter det seg til meglingen mellom LO-forbundene NTL og EL&IT, som møter motparten Avinor. Meglingen omfatter 1230 ansatte ved flyplassene. De har ennå ikke sagt fra om hvor mange som blir tatt ut.

Men fristen løper ut natt til lørdag 9. juni, og meglingen forventes å bli vanskelig.