Nylig har mange nordmenn mottatt en e-post som angivelig er fra Nordea der de bes om å gi fra seg sensitive bankopplysninger. Det er ukjent hvor mange som har mottatt e-posten, som blir sendt til tilfeldige nordmenn — både kunder av Nordea og kunder av andre banker.

I e-posten påstas det at det er brukt flere ulike pcer for å verifisere Nordea-kundens visapassord.

Svindlerne ber kunden bekrefte sine konto- og kortopplysninger innen 48 timer - og truer med å stenge kontoen dersom dette ikke skjer for å stoppe eventuelle svindelforsøk.

Deretter oppgis det en lenke der kunden kan fylle inn disse opplysningene.

Ingen banker vil be sine kunder om å gi fra seg slik informasjon, med mindre det er på bakgrunn av at kunden selv har tatt kontakt med banken

Konstant trussel

Nordea er klar over svindelforsøket og har derfor publisert en artikkel på sin hjemmeside med tittel «Sikkerhet: ikke utlever koder og passord».

— Dette er en del av et konstant trusselbilde alle banker står overfor. Dette skjer hele tiden. Men med en gang vi får rapport om svindelforsøk rettet mot Nordea-kunder så blir det tatt hånd om, sier informasjonssjef for Nordea Norge Thomas Sevang.

Han presiserer at alle bankkunder bør merke seg at man aldri skal gi fra seg slike opplysninger.— Ingen banker vil be sine kunder om å gi fra seg slik informasjon, med mindre det er på bakgrunn av at kunden selv har tatt kontakt med banken, presiserer han.

Ikke gi fra deg opplysninger

I Nordea-artikkelen skriver de følgende:

«Man kan til stadighet lese om folk som har blitt utsatt for kreative svindleres forsøk på å lure til seg sensitiv kort- og nettbankinformasjon.

Det er derfor all grunn til å minne om at Nordea kontakter aldri kunder per e-post eller telefon for å be om PIN-kode, kredittkortnummer eller annen sensitiv informasjon.

Så dersom du mottar en henvendelse om å oppgi sensitive opplysninger, skal du ikke utlevere disse opplysningene.»