—  Den eneste måten du kan sikre deg et godt kjøp er å sammenligne prisen i markedet. Ikke se på førprisen, eller hvor mye avslaget er, men sjekk prisen på det samme produktet hos konkurrentene. Det sier Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til Aftenposten.no.

Han og ombudet følger nøye med i disse salgstider.

—  Når man opplever at det er salg hele tiden, er noe galt, sier han.

Attraktivt

Vi villedes nemlig oftest av prisen som varen ordinært skal selges for – den berømte førprisen.

For med stadige kampanjebilag i postkassene og fargesprakende plakater i butikkene, er det vanskelig å vurdere om førprisen er reell. Hva settes prisen ned i forhold til?

- Bransjer vi har fulgt nøye i det siste inkluderer brune- og hvitevarer, møbelbransjen, garderobebransjen, skap og hyller, og dun- og sengetøysbransjen, sier Gjedrem.

Han forteller at når konkurransen i markedet tilspisser seg, øker sjansen for at aktørene tøyer reglene. Til det er den økonomiske gevinsten for forlokkende.

—  Vi har mange eksempler på førpriser og veiledende priser som ikke kunne dokumenteres som reelle. Andre typiske tilfeller er annonseaviser som ikke skiller mellom salgsvarer og ordinære varer i god nok grad. I tillegg er det ikke alle kampanjeprodukter som butikken har på lager, og prisen blir da en lokkepris, sier han.

«Ikke tilstrekkelig oppmerksomhetskapasitet»

I sommer skrev forsker Lisbet Berg ved Statens institutt for forbruksforskning en rapport om forbrukererfaring.

69 prosent av de som sist handlet på salg måtte innrømme at de ikke sjekket prisen andre steder.

Kanskje mer oppsiktsvekkende er at 4 av 10 som gikk inn i butikken kom ut igjen med en salgsvare de egentlig ikke skulle kjøpe. Det samme gjelder for dem som sist handlet på avbetaling.

«Den enkelte forbruker har kort og godt ikke tilstrekkelig oppmerksomhetskapasitet til å forholde seg økonomisk rasjonelt til ethvert marked han eller hun beveger seg inn på», heter det i rapporten.

Best og verst

Hvert år gjennomfører det europeiske statistikkbyrået Eurostat en stor undersøkelse om europeiske forbrukere, inkludert oss i Norge. Undersøkelsen gir ett lite innblikk i forbrukervanene.

Norske forbrukere er:

  • Best til å videreformidle gode og dårlige erfaringer til sine medborgere.
  • Best på klaging. Blant dem som mener å ha legitim grunn til å klage, vil den norske forbrukeren klage oftest.
  • Dårligst til å lese nøye gjennom betingelser når de skal signere en kontrakt.
  • Norge troner øverst på forbrukerstyrke-indeksen. Vi føler oss flinkere som forbrukere enn andre land, og stoler oftest på forbrukerlovverket.