I annonser har Dun of Norway reklamert med ord som «panikktømming, «supertilbud», «sjokksalg» og «Norges villeste dundyneras».

Det er ulovlig å skape feilaktig inntrykk av at priser er nedsatt i annonsering, og Forbrukerombudet fastslo at denne annonsen er i strid med loven (se illustrasjon)

— Mange er useriøse

— I etterkant har de ikke klart å bevise til oss at avslagene er reelle. Dette er typisk for hele bransjen. De lover forbrukerne store avslag, men de klarer ikke dokumentere den faktiske førprisen i etterkant, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Nå har Dun of Norway inngått en skriftlig avtale med Forbrukerombudet hvor de har signert under på at de skal slutte med ulovlig markedsføring.

Det bekrefter daglig leder Håvar Bjerregård i Dun Of Norway. Han legger til selskapet prøver til en hver tid å følge markedsføringsloven og retningslinjene Forbrukerombudet setter.

— Vi har hatt for dårlige kassasystemer, men etter dette gikk vi til innkjøp av nye for å etterkomme forbrukerombudets krav til dokumentasjon, fortsetter Bjerregård.

Han mener det finnes mange useriøse aktører i bransjen.

— Vi er glad for at forbrukerombudet tar tak i dette slik at de reelle prisene i markedet kommer frem, sier Bjerregård.

Uvanlig mye salg

For Dun of Norway er ikke et enkeltstående eksempel. Forbrukerombudet har det siste året jobbet aktivt med problemene i denne bransjen.

— Det har vært uvanlig mye villedende rabattmarkedsføring både i store kjedebutikker og enkeltstående forretninger, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Hansen & Dysvik, Jysk, Kid Interiør og Skjæveland of Norway er andre selskaper som også har signert skriftlig på at de skal slutte med ulovlig markedsføring.

— Disse selskapene har gjort såpass alvorlig brudd at vi har satt oss nødt til å be om en skriftlig avtale. Bryter de denne, vil vi fatte forbudsvedtak.

Som BT skrev i mai, er Skjæveland of Norway den eneste som er fattet forbudsvedtak mot hittil. Selskapet må betale 600.000 kroner i tvangsmulkt dersom praksisen fortsetter.

Klager hverandre inn

Nå begynner også bransjen selv å bli lei av lovbruddene.

— Aktørene har begynt å klage hverandre inn. Vi har hatt en omfattende saksbehandling av enkeltsaker det siste året, sier Gjedrem

Ifølge Gjedrem er det ikke enkelt for en privat forbruker selv å oppdage prisjukset.

— Forbrukerne kan ikke vite om hvilken pris varen gikk for, før prisavslaget. Det krever litt bransjekunnskap å avdekke dette. Det er også en av grunnene til at det er mest klager fra konkurrentene, sier han.

Men for den enkelte forbruker går det likevel an å unngå å bli villedet.

— I stedet for henge seg opp i salgsmarkedsføring og prisavslag bør man sjekke prisene i flere forretninger. Hvis den ene butikken har satt en dyne ned fra 2000 kroner til 1000 kroner, så er det ikke noe poeng å kjøpe den der dersom nabobutikken har solgt den for 700 kroner hele tiden.

Varsler kontroller

Forbrukerombudet varsler nå flere planlagte kontroller fremover.

— I slutten av oktober kallet vi inn bransjen til et møte, og alle skal nå være godt informert om reglene og hvilke krav som stilles til markedsføringsloven. Kontroller på at de nå følger loven skal gjennomføres både før jul og ved januarsalget, sier han.