Natt til fredag fikk Anders Hybertsen en e-post med viktighet «høy» som han straks dro kjensel på.

Det var nøyaktig samme melding som skapte store overskrifter for to uker — et svindelforsøk i DNBs navn. Den gang lokaliserte DNB nettstedet til USA.

«Veldig sleipt»

— Det er veldig sleipt og sendt på nytt for å lokke folk i fellen. Så vidt jeg vet, sender DNB aldri ut e-post til kundene, sier Hybertsen til bt.no.

Informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB bekrefter at de har fått meldinger om et såkalt phishing-angrep i natt.— Men det ser ikke ut til å være like mange som forrige gang. Dette er nok en form for svindelforsøk som vi må regne med i databransjen, men folk har godt nettvett, sier Rasmussen.

Det er ikke bare bankens kunder som er rammet.

— De laster ned adressene fra nettkataloger, firmasider og andre åpne sider. Flere avisredaksjoner opplevde at alle hos dem fikk meldinger, sier Aud-Helen Rasmussen.

Noen ble lurt

Brukeren får beskjed om å gå inn på en nettside som tilsynelatende tilhører DNB. Bankens logo, organisasjonsnummer og adresse er brukt i e-posten.

I slike tilfeller må du gjøre som ekspertene sier: Ikke gi fra deg sensitiv informasjon.

Rasmusssen sier at det likevel var «noen få» som klikket og la inn personopplysninger under forrige angrep.

— Så lenge de kontakter oss med en gang, og det var jo stor oppmerksomhet rundt dette sist, så skjer det ingenting. Vi har ikke fått rapportert at noen har tapt penger, sier Rasmussen.