— Oi, det var dyrt, er den spontane reaksjonen blant bilister som parkerte i Klostergarasjen mandag kveld.

Fra tirsdag øker døgnprisen fra 125 til 180 kroner i Klostergarasjen. Det er en økning på 44 prosent. I Bygarasjen vil det koste 130 kroner.

Timeprisen blir 30 kroner i Klostergarasjen, og 20 i Bygarasjen.

Ingen av dem bt.no snakket med, hadde fått med seg at prisene øker kraftig nærmest over natten.

- Hvorfor kommer dette så brått?

— Bergen Parkering har jobbet en stund en markedstilpasning av produkter og priser. Datoer og iverksetting ble fastsatt av styret, sier daglig leder Bjørg Hatlem i Bergen Parkering AS.

Bergen Parkering, som har ansvaret for drift av de to parkeringsanleggene, ble skilt ut som et aksjeselskap for et år siden. Hatlem avviser at de har vært under politisk press for å få bilene vekk fra sentrum.

«Er vel nødt til å bite det i meg»

— Det skulle ikke være lov, utbryter Roger Thomassen.

— Jeg visste ingenting om dette. Jeg står her annenhver mandag. Buss er ikke noe alternativ for meg. Jeg er vel nødt til å bite det i meg, men det kommer til å gå utover økonomien for en som jobber og går på skole, sier Thomassen.

Jeg er vel nødt til å bite det i meg, men det kommer til å gå utover økonomien for en som jobber og går på skole. Roger Thomassen

Willi Mikaelsen fra Askøy synes det var dyrt allerede da han jobbet i sentrum og betalte 100 kroner for å stå i Bygarasjen. Nå har han vært sammen med halvbroren Morten Dahlberg og kjøpt bursdagsgave til moren.

— Jeg har vent meg til at det koster å parkere. Vi pleier å stå her, men 44 prosent er jo en vesentlig økning, sier Dahlberg.

Opp i toppsjiktet

Ifølge en pristest bt.no gjorde i sommer, var Rosenkranz Parkeringshus dyrest med 200 kroner per døgn. Nå kommer altså Klostergarasjen opp i dette sjiktet.

— Vi har ikke hatt prisøkning siden 2008. Kostnadsnivået har økt vesentlig uten at vi har økt våre priser. Vi er fremdeles blant de laveste i Bergen, sier Bjørg Hatlem i Bergen Parkering.- Vi har hatt økning i trafikk både i Bygarasjen og Klostergarasjen. Vi er forberedt på å miste noen kunder en periode, men med gode tilbud i Bygarasjen regner vi med økning på nyåret. Et nytt produkt til privatkunder er abonnement for 12.000 kroner for hele 2012, sier Hatlem.

Bergen Parkeringhar problemer med at Klostergarasjen rett og slett er blitt for populær.

— Den er primært tenkt som korttidsparkering, men er full nesten hver dag og mer presset enn Bygarasjen. Et av motivene er å få folk til å parkere i Bygarasjen, sier Hatlem.

Da bt.no sjekket ved 18-tiden mandag, var det 1667 ledige plasser i Bygarasjen, og 277 ledige plasser i Klostergarasjen.

Det hjelper ikke at 310 plasser står tomme i det underjordiske parkeringsanlegget. Frem til trafikkavviklingen i Nøsteområdet er utbedret har Klostergarasjen kun tillatelse til å benytte 640 av 950 plasser.

«Økonomisk straff»

Bergen Næringsråd ser med uro på prisutviklingen.

— De helhetlige gode løsningene mangler. Det blir bare en økonomisk straff for de som er nødt til å bruke bilen, sier hun.

— Vi ventet at det skulle komme en økning, men etterspør andre tiltak, som bedre innfartsparkering som fortsatt er veldig dårlig, og elektroniske tavler som forteller når det er fullt i Klostergarasjen. Det er mye unødig kjøring som kunne vært unngått. Vi har også foreslått at parkeringsbillettene kan brukes på kollektiv, sier administrende direktør Marit Warncke.

— Vi har mange medlemmer som ikke betaler selv, men 44 prosent økning vil merkes godt for arbeidsgivere som betaler. Det som skjer er at folk velger vekk å handle i sentrum. Trafikken i Bergen sentrum har faktisk gått ned, mens den totale bilbruken går opp. 99 prosent av de som handler på sentrene, bruker ikke buss, sier Warncke.

Hva synes du om prisøkningen? Diskuter under:

GOD PLASS: Det var mange ledige plasser i Klostergarasjen mandag kveld, men det er fullt i parkeringsanlegget så godt som daglig. Nå vil Bergen Parkering ha flere over i Bygarasjen.
OLE VALAKER
SEN BESKJED: Slike plakater, satt opp en dag før de nye prisene trer i kraft, er den eneste informasjonen kundene har fått.
OLE VALAKER