Brukervennlig. I 1984 lanserte Apple Macintosh gjennom sin «Hall of fame»-reklamefilm som spilte på George Orwells bok 1984. I reklamefilmen fremkom det med all tydelighet at Apple var en motstrømskandidat. Det mange ikke vet eller husker, var at Macintosh ikke var den første mus og grafisk brukergrensesnitt-PC-en på markedet. Men den hadde et annet attraktivt design, var svært brukervennlig og hadde høy kvalitet.

Helt ny måte.

I 2001 lanserte de en «gammel» teknologi på en helt ny måte: iPod. Igjen var det snakk om et revolusjonerende nytt produkt. Design, kvalitet og enkelthet var igjen grunnleggende. På veien mot iPod var det et stort hinder: Tilgang på musikk på en enkel måte. Løsningen var iTunes som er blitt verdens største musikkbutikk. At Apple aldri hadde vært i musikkbransjen, er en annen historie, men viser litt av Jobs intuisjon og risikovillighet.

Attraktiv.

I 2007 lanserte Apple iPhone – ikke den første smarttelefonen på markedet, men den mest attraktive. Nokia, den gangen den dominante mobilleverandøren, lurer ennå på hva det var som skjedde da gulvet forsvant under beina deres. Resepten var igjen den samme: Design, kvalitet og enkelhet. Nøkkelen til iPhone ligger ikke så mye i mobilfunksjonen, men i alle appene som har vokst opp rundt den.

I 2010 lanserte de igjen noe revolusjonerende: iPad. Et produkt ingen hadde sett før og ingen visste hvordan ville klare å presse seg inn mellom iPhone (smarttelefon) og PC-en. Jobs kalte under lansering av iPad2 i februar 2011 tiden etter lanseringen av iPad1, «The post-PC area» og at «the others simply don’t get it». At Jobs som da var sykmeldt fra Apple, ble mottatt med stående ovasjoner, sier alt om hans stilling blant brukerne.

Aksjonærene?

At Steve Jobs har vært til glede og nytte for de mange millioner brukere av Apples produkter er åpenbart. Markedsandelene taler sitt klare språk innen hvert segment. Men hva har Steve Jobs betydd for aksjonærene? Også her taler resultatene sitt klare språk.

Ved lanseringen av Apple i desember 1980 var aksjen justert for split etc. notert til 2,75 dollar. Innen 1983 var aksjen i 8 dollar. Den nådde da et platå siden flaggskipproduktet MacPC slet i markedet. Dette ledet til den opprivende konflikten med daværende administrerende direktør for Apple, John Scully. Resultatet var verdenshistoriens største feiloppsigelse. Da Jobs ble forvist fra sitt eget selskap 3.1 mai 1985 var aksjen notert i 1,98 dollar og mørke finansielle skyer lå over selskapet. I 1996 kom Jobs tilbake til Apple. I dag slåss selskapet med EXXON om å være verdens mest verdifulle selskap og aksjen noteres til 368 dollar.

Nye mirakler?

I dag sitter brukere og aksjonærer og lurer på hva Tim Cook kan gjøre av mirakler for dem. Vil Steve Jobs’ «midas touch» kunne fortsette? For de neste tre årene er det ingen grunn til bekymring da selskapet vil følge Jobs plan, men deretter? Nøkkelen ligger i hvorvidt Cook klarer å beholde nåværende lederteam og tiltrekke seg talenter på samme måte som Jobs gjorde. Allerede nå vet vi at lederen av Apples fantastiske Apple stores har forlatt dem for å jobbe i J.C.Penny. Er han den første av mange? Svaret ligger i Tim Cooks hender.