Hurtigruten er kommet på offensiven etter at den i forrige uke la frem det første overskuddet siden refinansieringen begynte i 2005–2006.

Les også:

Riktignok er overskuddet i 2010 bare på 22 millioner kroner. Men styreleder og hovedaksjonær Trygve Hegnar klarer ikke å skjule sin entusiasme.

— Alt vi driver med, snudde i fjor. Belegget på skipene økte fra 61 til 69 prosent med totalt 1 millioner passasjerdager. Tyskerne står i kø for å reise langs kysten fra Bergen til Kirkenes med skipene som er stappfulle hele sommeren. Men vi har hatt et kjempeproblem i 4. og 1. kvartal. Nå mener vi at vi har knekket vinterkoden. Folk begynner å reise om vinteren for å se lyset. Vi driver bedre og selger bedre, selv om bookingsystemet er for dårlig, sier Hegnar.

- Staten må kjøpe tjenester

- Problemet er at Hurtigruten taper penger på norskekysten fordi skipene totalt har 25.000 anløp i året. Skal Staten subsidiere disse anløpene?

— Nei, det dreier seg ikke om subsidier. For oss ville det vært billigere ikke å gå innom alle disse havnene. Vi tjener ikke penger på våre 10 skip på norskekysten. Derfor må Staten kjøpe tjenester. Vi har gitt staten et tilbud, sier Hegnar.

— Staten er i forhandlinger med Hurtigruten, er alt samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ønsker å si til Aftenposten.

Hurtigruten har gitt Staten tre alternativer:

— Det er statens valg hvis de vil kjøpe bare 5 dager i uken og betale mindre. Vi kan leve med det, men jeg tror ikke det er det kystbefolkningen ønsker, kommenterer Hegnar, som opplyser at tilbudet står til 8. mars. Hegnar kjøpte 20 prosent av Hurtigruten i november 2009.

Nesten en tredjedel

I forrige uke kjøpte han seg opp til 28,25 prosent. Totalt har Hegnar investert rundt 350 millioner. I dag er aksjeposten verd cirka 600 millioner kroner.

- Hvorfor begynte du å kjøpe aksjer. Hurtigruten var på konkursens rand og alt så meget mørkt ut?

— Kombinasjonen av reiseliv, turisme og shipping er morsom. Jeg har erfaring fra 18 år i cruise gjennom Norwegian Cruise Line og Kloster Cruise. Hurtigruten er et produkt som fascinerer. Men selskapet har vært nær katastrofen blant annet med et tap på 700 millioner kroner i 2008, sier Hegnar.

- Fantastisk merkenavn

Det tiltalte Kapital- og Finansavisen-redaktøren at han kunne bli største aksjonær med én gang. I tillegg synes Hegnar at selve merkenavnet Hurtigruten er fantastisk.

— Konsernsjef Olav Fjell, som blant annet er tidligere bankmann og Statoil-sjef, og jeg er et veldig godt team. Olav gjør en kjempejobb. Her har det foregått en utrolig snuoperasjon. I all beskjedenhet så jeg potensialet, sier Hegnar, som mener at det fremdeles er mye å gjøre på prissiden og kostnadssiden. Men gleden er at det aldri har vært bedre belegg.

- Hva med 2011 ?

— Driftsresultatet før avskrivninger var på 585 millioner i fjor. Målet er å få dette betydelig opp i år. Da er jeg fornøyd, sier Hegnar.