Flyveledere, leger og sivilingeniører er blant yrkene som gir den beste startlønnen.

Hege Skamfer (23) jobber som flyveleder på Oslo kontrollsentral Røyken, hvor hun har ansvaret for inn— og utflyvninger på Gardermoen.

I to intense timer følger hun flyene som små prikker på dataskjermen. Hun gir beskjed til pilotene om hvilken retning de skal fly eller hvilket punkt de kan fly til, og hvilken høyde de kan klatre eller synke til. Så har hun pause.

— Jobben vår er intens og det er viktig at vi har fullt fokus på det som skjer. Derfor er det strenge regler for hvor lenge vi kan jobbe av gangen, forteller Skamfer.

Har du spørsmål om jobb og utdanning? Send dem til våre jobbeksperter!

Yngst på jobb

Startlønnen for flyveledere ligger på 570.000 kroner i året, og er dermed blant de aller beste. De 28 studentene som blir tatt opp til utdanningen hvert år, går bare et år på skolebenken, før de starter i betalt praksis.

Det var likevel ikke startlønnen som var Skamfers motivasjon for å søke i utgangspunktet.

— Jeg kom tilfeldigvis over en stand på høyskolen der jeg studerte engelsk. Det var bare et par uker før søknadsfristen, så jeg måtte skynde meg å samle papirene som trengtes til søknaden. Nå er jeg selvfølgelig glad for å ha en god lønn så tidlig i karrieren, men det viktigste er at jeg trives med jobben, sier Skamfer.Hun har jobbet ved Røyken i litt over et år og er den yngste ansatte. Hun er også en av få kvinnelige ansatte.

Plan B og C

Inne i overvåkingsrommet er flyvelederne plassert ved siden av hverandre med pulter formet i en halvsirkel. Skjermer i ulike størrelser viser flytrafikken.

— Jobben er sjelden kjedelig. Jeg møter nye utfordringer hver dag. Selv om de fleste flyruter er like hver dag, kan bare ti sekunders forskyvning fra en dag til en annen gjøre at en helt annen løsning er den beste. Vi må hele tiden ha en plan B og en plan C, og må kunne gjøre om på planene underveis, forteller Skamfer.

Foreløpig har hun ikke opplevd veldig dramatiske episoder på jobb, bortsett fra en gang da det ble meldt om røykutvikling på et fly.

— I slike situasjoner gjelder det å ha is i magen. Det er derfor man må gjennom flere runder med oppgaveløsning og intervjuer i søknadsprosessen. I denne jobben kan man ikke være en person som får panikk når det brenner. Da vi fikk melding om «mayday» fra flyet kom det med en gang en supervisor til for å bistå meg. Det viste seg ikke å være noe farlig og flyet landet uten dramatikk, forteller Skamfer.

Er du opptatt av lønn? Si din mening i kommentarfeltet eller på våre facebooksider!