Det sier administrerende direktør for salgsorganisasjonen til De Historiske Hotel, Nils Henrik Geitle.

Han trekker frem Kviknes Hotel i Balestrand som et eksempel.

– De gjorde et bevisst valg, og investerte for 30 millioner kroner i konferansefasiliteter rettet mot det norske markedet. Det har slått heldig ut, og Kviknes gjør det bedre enn mange av distriktshotellene våre, som er mer avhengig av utenlandske turister, sier Geitle.

By bedre enn distrikt

Han mener dette også er noe av forklaringen på at byhotellene i fjor gjorde det bedre enn distriktshotellene. I byene merker de at forretningsreisene har tatt seg opp igjen etter finanskrisen.

– Og vi merker at nordmenn generelt har mer penger å reise for. De tar lett inn på hotell og bor mye på hotell. Det norske markedet er det klart viktigste for oss, sier Geitle.

Dårlig tid

En felles trend som gjelder både nordmenn og utlendinger er at de lange norgesferiene er på vei ut, og for hotellene er det ikke lenger nok å bare tilby rom og frokost.

– Folk har dårligere tid og shopper opplevelser, særlig i helgene. Det såkalte weekend-markedet i Europa har eksplodert, og her hjemme merker vi det særlig fra tyske og nederlandske turister, foruten nordmenn. Disse gjesten vil ha teater, matopplevelser og utflukter med på kjøpet. Gjerne i samme pakken som hotellet, sier Geitle.

Nettbestillinger øker

Han sier at andelen som nå gjøre sine hotellbestillinger på nett øker dramatisk.

– Så langt i år opplever vi en økning i vår web-booking med 78 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, sier direktøren.

I Bergen er Grand Terminus, Hotel Augustin og Hotel Park med i salgs— og markedssamarbeidet til De Historiske Hotel. Av mer kjente vestlandshotell utenfor byen er Solstrand på Os med. Det samme er Hotel Ullensvang, Fleischer’s på Voss, Utne Hotel i Hardanger, Stalheim Hotel, samt Kviknes i Balestrand og Walaker i Solvorn i Sogn.