Den franske bilprodusenten varsler masseoppsigelser etter å ha tapt 700 millioner euro (5,2 mrd. kr) i første halvår.

PSA Peugeot Citroën er Frankrikes største bilprodusent og hadde 209000 ansatte ved utgangen av fjoråret.

Politisk bråk

Oppsigelsene er en het potet for den nyvalgte sosialistpresidenten Francois Hollande. Han har gjort vekst og nye arbeidsplasser til en flaggsak i EU som alternativ til sparepolitikken og massearbeidsløsheten i de kriserammede eurolandene.

-Vi kan ikke akseptere dette, sier sosialminister Marisol Touraine til den franske radiokanalen Europe 1.

Hun viser til at Peugeot Citroën har fått 4 milliarder euro (30 mrd. kr) i statsstøtte de siste årene.-Vi må se på dette og analysere det. Dette er penger som er utbetalt uten noen tilbakebetaling, noe som ikke er akseptabelt, sa hun.

Bilsalget stuper

Den nye runden med nedbemanning skjer etter at Peugeot Citroën kvittet seg med 6000 ansatte i fjor. 2500 av dem var innleide kontraktsarbeidere og tjenesteleverandører.

Peugeot Citroën er hardt rammet av eurokrisen ettersom en stor del av bilsalget skjer i de kriserammede søreuropeiske landene.

Bilsalget stupte 13 prosent i første halvår til 1,6 millioner biler.

Bilfabrikken som foreslås nedlagt ligger i Aulnay utenfor Paris og har 3000 ansatte. Ifølge ledelsens plan skal fabrikkportene stenges i 2014 som ledd i å redusere produksjonskapasiteten i landet.

En annen bilfabrikk i byen Rennes i Vest-Frankrike fjerner 1400 av 5600 arbeidsplasser. Her lages større biler som Peugeot 508 og Citroën C5. Etterspørselen etter slike store biler har falt kraftig.

— Klar over alvoret

I tillegg til tusenvis av bilarbeidere mister 3600 ansatte i andre stillinger i bilkonsernet jobben.

Ledelsen varsler at de vil forsøke å omplassere og finne annet arbeid i konsernet for rundt halvparten av de berørte av masseoppsigelsene.

-Jeg er fullt klar over alvoret med dagens kunngjøring, sier Peugeot Citroën-sjefen Philippe Varin.

-Dybden og varigheten av krisen som påvirker vår forretningsvirksomhet i Europa, har nå gjort denne reorganiseringen uomgjengelig nødvendig, sier han.

Følg Aftenposten Økonomi på Facebook

Slått av konkurrentene

Peugeot Citroën, som er Europas neste største bilprodusent etter tyske Volkswagen (VW), regner med å drive med underskudd inntil slutten av 2014.

Men i motsetning til VW er den franske bilprodusenten tungt representert i de kriserammede middelhavslandene, mens den tyske konkurrenten opplever sterk vekst i markedene utenfor Europa, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Peugeot Citröen mangler også en lavprismodell tilsvarende Dacia-bilen som konkurrenten Renault har hatt suksess med.

Peugeot Citroën-aksjen steg 2 prosent på Paris-børsen torsdag formiddag på meldingen om masseoppsigelser og omorganisering av bilproduksjonen i Frankrike. Aksjen har falt 32 prosent tidligere i år.

Den amerikanske bilprodusenten General Motors kjøpt i mars i år en eierandel på 7 prosent i Peugeot Citroën som ledd i en omfattende allianseavtale.