— Melkesjokoladen er uovertruffen. Nå lager vi mer enn noensinne, sier Kristian Hvilen. Han er nordisk kommunikasjonssjef i Kraft Foods, som eier Freia.

Freia Melkesjokolade ble lansert i 1906, men fortsatt er den tradisjonsrike sjokoladen en favoritt hos nordmenn flest.

— Vi ser at klassikerne lever godt og har det bra. Kvikk Lunsj fyller 75 år i år, og gjør det også bedre enn noen gang, fortsetter Hvilen.

Vil ha det ukomplisert

At nordmenn er trofaste til de store klassikerne, kan også kommunikasjonssjefen i Nidar bekrefte.

— Folk er veldig konservative, sier Robert Rønning.

Ifølge en MMI-undersøkelse som er gjort på oppdrag fra Freia, er nordmenns drømmesjokolade ukomplisert, kjent og kjært med ekte råvarer.

— Folk er generelt veldig åpne for å prøve nye produkter, men likevel er de mest trofast til de store klassikerne. Derfor er vanskelig å etablere nyheter på lengre sikt, og mange av dem går ut av sortimentet allerede etter 1–3 år, sier han.

Volumet falt

Nordmenn kjøpte sjokolade i dagligvarebutikken for nær 4,24 milliarder kroner i fjor. Det var en vekst på nesten 106 millioner kroner i forhold til året før. Likevel falt volumet 1,9 prosent, viser tall fra analysebyrået Nielsen.

Rønning mener det er for tidlig å snakke om nedadgående trend.

— Det har vært rimelig stabilt de siste årene, men fikk en liten nedgang i fjor. Det er vanskelig å forklare denne volumnedgangen, fordi folk plukker like mye godterier som før. Det kan rett og slett bare være tekniske årsaker, fortsetter han.