Gruppene krever at det kommersielle innslaget med nazilederen trekkes tilbake sporenstreks.

— Det er totalt uakseptabelt å bruke Hitler, som er det mest slående eksempelet på grusomhet og brutalitet, sier det jødiske samfunnet i Tyrkia i en uttalelse.

Den tolv sekunder lange reklamen for «Biomen» viser en gestikulerende Hitler som entusiastisk holder en tale hvor han oppfordrer forbrukere til å kjøpe produktet som er en «100 prosent mannlig sjampo».

— Hvis du ikke bruker en kvinnes kjole skal du heller ikke bruke sjampoen hennes, sier diktatoren.

Den amerikanske jødiske lobbyorganisasjonen Anti-Defamation League (ADL) som blant annet jobber for å bekjempe antisemittisme, er rasende.

— Det er en fornærmelse mot minnet til dem som mistet livet i holocaust, mot de overlevende og mot dem som kjempet mot nazistene, sier ADL-direktør Abraham H. Foxman, som selv overlevde holocaust.

Han mener at det å selge sjampo ved hjelp av Hitler er en «motbydelig og sørgelig reklamefinte».