Sukkerfrie Diet Coke (Coca-Cola Light) er nå USAs nest mest solgte brus, til tross for at salget av brustypen falt, ifølge cnbc.com.

Dermed har Coca-Cola kapret de to øverste plassene, og skjøvet Pepsi ned på tredjeplass, ifølge ferske tall fra Beverage Digest.

Men den historiske seieren, som kommer etter tiår med rivalisering mellom de to cola-gigantene, er først og fremst en seier for sukkerfri brus.

Lettbrusene utgjør nå 30 prosent av det totale markedet, mener Beverage Digest. Men totalsalget fortsetter å falle for sjette strake året, og gir dermed andreplassen en bitter smak for brusgiganten.

Faktisk er totalmarkedet nå på nivå med 1996, melder cnbc.com.

Coca-Colas sukkerholdige versjon, Coke, er markedsleder med 17 prosent andel. Diet Coke har 9,9 prosent, mens Pepsi-Cola har 9,5 prosent. Etter følger Mt. Dew, Dr. Pepper og Sprite, ifølge nettstedet.