De to første ukene på børs har ikke vært noen stor suksess for høyprofilerte Facebook. Fredag sluttet aksjekursen på 27,7 dollar, 27,5 prosent under startkursen.

En av hovedårsakene til nedturen er usikkerhet rundt Facebooks vekstmuligheter. Selskapet innrømmer at inntektene ikke øker i takt med antall nye brukere. Det har ført til et fall i overskuddet de første tre månedene i år.

Ikke minst er det bekymringer rundt Facebooks problemer med å finne en forretningsmodell på mobiltelefonen.

Facebook/Opera-mobil?

Men nå går det rykter om at Facebook er i ferd med å utvikle sin egen smarttelefon for å skaffe seg bedre kontroll på plattformen og ikke risikere å bli utestengt av de dominerende aktørene. Tidligere denne uken rapporterte New York Times at Facebook har ansatt syv Apple-ingeniører som har jobbet med iPhone og iPad.

Det norske nettleserselskapet Opera Software har også fått en sentral rolle i rykteflommen. Det spekuleres i at Facebook er i samtaler om å kjøpe Opera for å bruke det norske selskapet som en motor i mobilstrategien.

Opera har i en årrekke utviklet programvare beregnet på mobiltelefonen, og lyktes godt med dette. Opera har løsninger og kompetanse Facebook mangler. Ryktene førte til at Opera-aksjen spratt i været på Oslo Børs, men ingen av selskapene har bekreftet at det er noe i ryktene.

-Følg med!

Men det spekuleres også på at Mark Zuckerberg og co. kan komme til inngå samarbeidsavtale med selskaper som Samsung og HTC. Mye kan tyde på at Facebook er i samtaler også med Apple. Apple-sjef Tim Cook uttalte denne uken følgende;

-Facebook har flere hundre millioner kunder. Vi vil at alle som har iPhone eller iPad, skal ha den best mulige opplevelsen med Facebook. Så følg med.

I mellomtiden må Facebook ta hånd om alle beskyldningene og søksmålene som hagler mot selskapet og rådgiverne.

Rot og milliardtap

Allerede første dag på Nasdaq-indeksen kom Facebook skjevt ut. Kursen økte med bare 1 prosent, men dagen ble preget av forsinkelser, kanselleringer og ødelagte ordre. Nasdaq skyldte på dårlig programvare. Men siden ble det verre — kursen har stupt.

Fallet som har kostet investorene et sted mellom 20-30 milliarder dollar, kan synes dramatisk.

Men flere analytikere påpeker at aksjekursen fortsatt er høy, og nesten 30 ganger høyere enn det forventede overskuddet i 2014. Kursen må falle til rundt 23 dollar for å komme på samme nivå for pris i forhold til overskudd som andre amerikanske teknologiselskaper, ifølge Washington Post.

-Slike typer aksjer har en tendens til å falle før de stabiliserer seg, sier analytiker Sameet Sinha hos B. Riley & Co til Washington Post.

Andre mener Facebook-aksjen er billig.

-Dette er et selskap som vokser og endrer seg raskt. Google-aksjen kunne virke kostbar lenge. Det er vanlig med selskaper som endrer hele industrier, sier Arvind Bhatia analytiker i Sterne Agee & Leach. Han tror Facebook kan stige til 46 dollar i løpet av et år.

Dårlig aksjemarked

Wall Street Journal peker i en kommentarartikkel på at aksjemarkedet i USA er ganske dårlig for tiden, og at Facebooks «timing» har ikke har vært den beste.

Det har vært langt færre noteringer i år enn på lang tid, og flere har skrinlagt børsplanene. Noen av de andre nykommerne har til og med har hatt en verre start enn Facebook.

Mobilrevolusjonen går raskere enn antatt

Det er ikke bare Facebook som ikke helt henger med på den lynraske nettrevolusjonen på mobile dingser.

iPhone og andre smarttelefoner har ført til at vi i stadig økende grad kaster oss over mobiltelefonen eller nettbrettet når vi skal på Internett.

Godt over halvparten av oss nordmenn eier en smarttelefon. Og vi har den med overalt - på bussen, i sengen, på stranden. Vi leser nyheter, sjekker værmeldingen og spiller spill.

Mer enn dobling

Også norske telestatistikker viser trenden. Ifølge Post- og teletilsynet har antall abonnenter med mobilt bredbånd eller mobilabonnenter med datapakke økt fra rundt en halv million i 2009 til over 1,2 millioner i 2011.

IT-analyseselskapet IDC spådde i fjor høst at i 2015 vil flere amerikanere surfe med mobile dingser enn med PC - og påpeker at det vil gjøre Internett til noe helt annet enn i dag.

I en del fattigere land går det enda fortere. Blant annet skal den mobile nettrafikken i India allerede ha passert nettrafikken via PC.

Jomfruelig annonsering

Annonsering og andre inntektsmuligheter på mobilen er foreløpig et ganske jomfruelig område. Og nå løper mange skoene av seg i desperat jakt på inntektsmuligheter. Mobilannonsering spås å nå inntil 3 milliarder dollar i USA i år, men mange mener potensialet er mye høyere

Google er blant dem som forlengst har innsett at fremtiden er mobil.

I et intervju med Aftenposten i januar fortalte Europa-sjef Matt Brittin at 20 prosent av Google-søkene allerede går via mobiltelefonen.

Et av Brittins poenger er at vanlige folk forlengst har kastet seg over nettmobilene, men at altfor få i næringslivet henger med.

IT-kirkegård

Mange mener at IT-selskaper som ikke greier å henge med på denne revolusjonen, risikerer å havne på den etter hvert overfylte IT-kirkegården av fordums teknologi- giganter.