Lille Lungegårdsvann, fredag for to uker siden: 300 ansatte i konsulentbyrået PWC ikledd røde refleksvester løper frem og tilbake i et sosialt medierebusløp.

Oppgavene varierer fra å ta en felles «selfie» med lagkameratene, til å legge hverandre til på Facebook og poste jobbrelevante lenker på Twitter. Geelmuyden Kiese (GK) er leid inn for anledningen til det de har døpt «Den sosiale styrkeprøven». Målet med det hele er å lære ansatte hva de bør og ikke bør gjøre på sosiale medier.

— Poenget var vel at alle skulle tvinges til å bli kjent med alle de ulike plattformene. PWC er jo en engasjert samfunnsaktør, så sosiale medier er viktig, sier Hanne Sælemyr Johansen, revisor i PWC. Hun var selv blant de 300 kollegene som måtte tvitre, poste, hashtagge og «like».

«Twitterkneiken«

Johansen og kollegene synes særlig Twitter er utfordrende.

— Der skal alt være seriøst og gjennomtenkt. Så det er liksom en liten kneik, sier Johansen.

10684242_968415166517289_622462604_n.jpg
FOTO: PWC

Og passende nok hadde GK døpt rebusløpsposten der deltakerne skulle poste meldinger på Twitter for «Twitterkneiken».Ofte vil mange ansatte ikke lære seg sosiale medier, fordi de mener det stjeler tid eller de synes det er irrelevant, ifølge Lubna Jaffery i GK.

— Vi sier at alle må være med. I etterkant kan man si nei, men alle må ha prøvd. Det er litt som å spise fisk når man er barn: Man må i alle fall smake, sier hun.

- For lite å gjøre

Professor Tor W. Andreassen på NHH synes at PWC og andre bedrifter burde holde seg for gode til å kaste seg på sosiale medier-trenden.

— Enten har de for lite å gjøre, eller så har de for mye penger, sier han.

— Å fly rundt med «selfies» og den typen ting virker fjollete for meg. Om det er kvalitet og kunnskap man selger, må man heller synliggjøre seg i sosiale medier gjennom gode blogginnlegg eller en faglig twitterkonto, fortsetter professoren.

Leder i PWC region vest, Geir Inge Lunde, sier at det handler om menneskeliggjøring.

— Jeg er enig i at kunnskap og innholdsmarkedsføring er viktigst. Men det er viktig å knytte noen ansikter til det. Da er bilder relevant, sier han.

«Selfiene» var en liten del av en større prosess PWC har satt i gang for å lære sine ansatte om sosiale medier. Det startet med et foredrag i vår, og en introduksjon i Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter for alle ansatte. Så ble enkelte pekt ut som «superbrukere». Satsingen toppet seg med det enorme rebusløpet i høst.

- Ambassadørrolle

Seniormerkerådgiver Eirik Berge i Alf Gundersen Reklamebyrå gjør lignende oppdrag for bedrifter som vil lære mer om hvordan de kan utnytte sosiale medier.

— Vi er veldig opptatte av at ansatte må ha en ambassadørrolle. De må være villige til å spre bedriftens budskap på sine egne profiler, sier han.

Professor Tor W. Andreassen er kritisk til at arbeidsgivere stiller den typen forventninger til sine ansatte.

10691854_1528900343989159_3048321_n.jpg
FOTO: PWC

— Bedrifter begynner å forvente mer og mer av ansatte av ting som i praksis må utføres i fritiden. Det mener jeg er galt. Jeg synes arbeidsgiver skal respektere den ansattes behov for å være digital anonym om man vil det, sier han.

Alltid på jobb

PWC-kollegene mener forventningene må matche rollen man har i bedriften. Johansen jobber med rekruttering, og sier hun derfor bruker Facebook til promotering. Konsulent Ruben Nøttveit har imidlertid bare brukt Facebook til privat bruk. I alle fall frem til nå.

— Det er en terskel der. Du stikker hodet ditt frem når du publiserer meninger på nett, sier han.

Advokatfullmektig Kristoffer Birkeland mener på sin side at alle har godt av å lære om gråsonen mellom jobb og privatliv på nettet.

— Jeg representerer fortsatt PWC etter at jeg kommer hjem og tar av meg dressen, sier han.

«Don't drink and dial»

Det er noe av det Jaffery lærer bort på kursene i sosiale medier.

— Det du tvitrer etter tre glass øl må du kunne stå for når du kommer på jobb om morgenen etter, sier hun.

10683917_1465185473754425_756803173_n.jpg
FOTO: PWC

At det kan skape en sperre for å hive seg utpå, kan hun forstå.— Men jeg mener en sjef kan si ifra om noe er ugreit. Bedriften må ha noen kjøreregler som ikke bare gjelder for de timene de ansatte er på jobb.

I PWC er kjørereglene på nettet de samme som reglene for å kjøre bil, forteller Lunde.

— Vi bruker det ikke om vi har mer en 0,3 i promille, sier han.