Bilene er dumpet og ligger på mellom 30 og 60 meters dyp i Gandsfjorden, rett utenfor kaien på Dale i Sandnes i Rogaland.

— En fritidsdykker tipset oss i oktober om at det lå to biler på sjøbunnen. Etter at området rett utenfor kaien her ble gjennom med sonar ble vi klar over at det ligger seks-sju biler her, sier utreder Tony Eide i Gjensidige til aftenbladet.no.

Han har lang fartstid som utreder i selskapet - og har ansvaret for hevingsoperasjonen som Gjensidige onsdag gjør i samarbeid med Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNO), politiet og Kystvakten.

Trolig vil heisingen av biler opp av sjøen ta hele dagen og kvelden.

Mistenker bedrageri

Forsikringsbransjen mener det er mye som tyder på at flere av kjøretøyene som nå hentes opp av sjøen på Dale kan ha blitt trillet utfor kaien som forsikringsbedrageri.

— Vi har grunn til å tro det, men skal nå undersøke bilene og finne fram meldingene om kjøretøy som er blitt stjålet, sier utreder Tony Eide i Gjensidige.

Politiet er også på stedet og følger hevingen. Den første bilen som ble heist opp, var en Volkswagen Passat. Den ble heist om bord på KV «Tos»s dekk. Bil nummer to var en sølvgrå Mazda.— Begge kjøretøyene ble meldt stjålet i juni i fjor. Finner vi opplysninger som ikke stemmer, og vi kan dokumentere forsikringsbedrageri, blir saken anmeldt til politiet, sier Eide.

Kystvakten bistår politiet i operasjonen utenfor Dale onsdag. .

— Det er opptil 60 meter dypt utenfor kaien her, sier skipssjef Roger Hoel på KV «Tor» til Aftenbladet.

Avslørte rekordbeløp

I fjor avslørte Gjensidige rekordmange svindelforsøk.

— En stor del av disse gjorde at utrederavdelingen i Gjensidige holdt tilbake 325 millioner kroner i erstatninger for selskapet, en økning på 57 millioner i forhold til året før. De rekordhøye avsløringene skyldes at selskapet har satset mer og blitt flinkere til å oppdage de aktuelle sakene, sier utreder Tony Eide

Gjensidige og FNO har stor tro på at de vil kunne identifisert eierne av de fleste bilene, også de som eventuelt ikke lar seg heve.

— I en tidligere sak var en av bilene i meget dårlig forfatning. Men miniubåten klarte med kloen å løsne registreringsskiltet. Dermed klarte vi å finne eieren og forhistorien til denne bilen også. Når foreldelsesfristen i slike saker er 20 år, tar det like lang tid pluss en dag, før «uærlige kunder» kan sove godt igjen. Vår erfaring er at dette plager folk uavhengig om de blir tatt eller ikke, sier informasjonsansvarlig Arne Vold i Gjensidige.

Forsikringsselskapets erfaring tilsier at forsikringssvindel ofte er er forklaringen når en bil havner i sjøen.

— Det er likevel viktig å presisere at det er for tidlig å konkludere med at disse bilene er gjenstand for forsikringssvindel, sier Vold.

Mistanke om forsikringsbedrageri er likevel bakgrunnen for hevingsoperasjonen.

Skremmer

Ifølge Gjensidige er den vanligste grunnen til bedrageri med bilforsikningen at bileier ikke får solgt kjøretøyet, eller at det er for dyrt å reparere bilen. I tillegg til å avsløre forsikringsbedrageri håper Gjensidige at Dale-aksjonen skal virke avskrekkende.

— Det kan være fristende for enkelte å kvitte seg med bilen for å unngå et tapsprosjekt. De fleste tror bilen fordufter for godt, men dagens fangst viser at det meste dukker opp til overflaten igjen.

— Det bør gi flere av eierne noe å tenke på siden foreldelsesfristen for erstatningsoppgjør er 20 år, sier informasjonsansvarlig Arne Vold i Gjensidige.