I Tines reklamefilm er manuset enkelt: Toppkokken Gunnar Hvarnes står på kjøkkenet foran en matjury, klar til å trylle frem kulinariske høydepunkter. Det er bare et problem: Det finnes ikke smør i kjøleskapet. Men publikum og konkurrenten hånler må Hvarnes konstatere at katastrofen er et faktum.

Men puh, heldigvis — det var bare et grusomt mareritt, viser det seg. For smør får man da alltid tak i.

Plutselig var det tomt

Det var iallefall det både Hvarnes og andre Tine-kunder trodde. Frem til november.

— Jeg lo godt da jeg så denne filmen i etterkant. Dette viser jo hvor avhengige vi er av smør for å lage mat, sier Hvarnes til Aftenposten.

- Ble marerittet virkelighet for deg?

— Jeg har opplevd at det har blitt tomt for smør, men jeg fikk heldigvis tak i tre kilo før jul. Jeg har vært blant de heldige, konstaterer en lattermild Hvarnes.

- Var smørmangelen like traumatisk i virkeligheten?

— Hehe, nei, den var vel ikke det. Dette var veldig satt på spissen, da. Men det understreker hvor viktig smør er, sier han.

Ifølge Tine ble filmen vist på TV for første gang i februar 2010, og deretter i flere omganger, sist i høst i fjor - like før smørkrisen ble et faktum. Den ble lagt ut på Youtube 22. september i fjor.

— Filmen viser på en god måte at Tine Smør er viktig i matlagingen, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine.

- Glemt, ikke tomt

Han viser til en salgsvekt på smør på 10–15 prosent i måneden frem til sommeren sammenlignet med samme måned i 2010. På høsten økte dette til 20 prosent, og salget i oktober lå hele 30 prosent over salget i oktober i 2010. — Det er jo mulig noen har hatt det sånn som i filmen i virkeligheten i høst, men filmen viser uansett ikke at man ikke får tak i smør, men at kokken er fortvilet fordi han har glemt smør, sier Galtung.