Etter at musikk-programmet Spotify kom med ubegrenset musikk for en fast pris i måneden har flere andre fulgt etter. I Norge har vi vår egen Wimp og Beat, og amerikanerne har lenge hatt tilgang til Netflix og hulu for film og serier.

Nå lanserer fem store mediehus Next Issue — en slags Spotify for magasiner, som foreløpig kun er tilgjengelig i USA og på Android. En iPad-versjon er ventet om noen uker.

Fast pris

Blant bladene som er tilgjengelig er Esquire, Condé Nast Traveler, People, Vanity Fair og Time.

Det er Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corporation og Time Inc. som samarbeider om applikasjonen. Ved å betale 9.99 dollar i måneden, omtrent 58 kroner i skrivende stund, får man tilgang til 27 magasiner. Går du opp til 15 dollar, omtrent 86 kroner, får du tilgang til ukeblader som The New Yorker.

David Pogue i The New York Times har testet tjenesten, og er stort sett fornøyd, men påpeker at flere av magasinene har litt dårlige iPad-versjoner.

Tilgjengelig i Norge?

Pogue bemerker seg også prisen, selv om det neppe vil bli et ankepunkt for norske brukere. 180 dollar for alle magasinene, litt over tusen kroner i året, er dyrere enn å bare kjøpe de magasinene du vil ha, skriver han.

Når, eller om, tjenesten kommer til Norge er foreløpig ukjent, men det er allerede nå mulig å abonnere på flere av mediehusenes magasiner på nettbrett - til amerikansk pris.