Arne Odden er et navn som de færreste av oss kjenner til. Men sjansen er stor for at du har hørt om produktet selskapet hans lager.

Odden er nemlig sjef for Apple Norge.

I bildebyråets Scanpix sine databaser er det ingen bilder av ham, og det siste bildet Aftenposten har er fra 2002.

Møtte fornyingsministeren

Det er nettavisen digi.no som tok bildene av Odden og flere av kollegene hans, da de var på vei til et møte med statsråd Rigmor Aasrud.

Nettavisen valgte å slippe bildene under en Creative Commons -lisens, noe som betyr at hvem som helst kan bruke dem så lenge de krediterer fotograf og lenker til lisensvilkårene.

Ifølge digi.no har Apple kjørt en streng medielinje siden en gang på 2000-tallet. Selskapet skal visstnok gjøre dette for at media skal bruke flest mulig bilder av produktene deres.

Bildet ble tatt da Aasrud inviterte IT-bransjen til å komme med innspill til en digital agenda, men Apple ville bare møte fornyingsministeren bak lukkede dører. Fotografen stilte flere spørsmål til Odden, som han nektet å kommentere.

Han ba imidlertid om at nettstedet ikke publiserte bildene. Det ønsket valgte nettavisen ikke å etterkomme.

Nekter å uttale seg

Det har ikke lyktes Aftenposten å komme i kontakt med Apples talsperson i Norden, Petter Ahrnstedt, etter gjentatte henvendelser onsdag kveld.

I en kommentar på digi, skriver nettavisens redaktør, Sigvald Sveinbjørnsson, at mediene generelt danser for mye etter Apples pipe.

— Vi logrer etter som lydige bikkjer, sultne på et skup. Apple er ikke lengre et lite selskap som lager produkter for en spesielt interessert gruppe. De er verdens største selskap målt i markedsverdi som følge av geniale produkter og løsninger. Men selskapet får Nord-Korea til å fremstå som et transparent samfunn. Må vi finne oss i det? Er det OK at det selskapet som har skapt flest endringer i hvordan vi forholder oss til teknologi har en strategi for hemmelighold den mest paranoide statsleder misunner?, skriver Sveinbjørnsson om hvorfor digi publiserer bildene.