• Vi er strenge med flytebrygger i Nordåsvatnet, men firefelts motorvei langs sjølinjen har vært greit. Nå vil vi ta strandsonen tilbake.

Det skal steinberget etter veibyggingen i bergensområdet sørge for, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

De neste årene planlegges blant annet E39 fra Rådal til Os, dobbeltspor gjennom Ulriken, Nyborgtunnelen, Sotrasambandet, Bybanen trinn 3, VA-seksjonens renseanlegg, utbygging av parkeringsanlegg og flyplass, og flere private bolig— og forretningsprosjekter. Alt fører til masse stein – totalt mellom seks og ti millioner kubikk de neste ti-femten årene, ifølge anslagene til Statens vegvesen og Bergen kommune.

- Tid for å snakke sammen

— Før fikk vi betalt for stein. Men bare i løpet av de siste to årene har alt endret seg i Bergen. Nå må vi betale for å kjøre bort steinen - hvis vi i det hele tatt finner et sted å gjøre av den, sa daglig leder Bjørn Rivenes i Rivenes Transport og Entreprenørforretning da Bergens Tidende i juni skrev om problemene med å bli kvitt det som graves ut.

— Jeg tror det er tid for at mange snakker sammen, sa byråd Rygg til BT den gangen.

Nytt jordbruksareal

Nå foreslår kommunens Etat for plan og geodata å starte planarbeidet for å bli kvitt steinmassene fra utbyggingen av E39 og Rådalskrysset, som sprenges ut en gang mellom 2014 og 2016. Nesten 30 kilometer er tunneler, og cirka en million kubikk tas ut på Os-siden. Bergen sitter igjen med 1,5 millioner kubikk.

Syv områder er blinket ut der steinen kan dumpes: Hordnesskogen, Skiparvika, Langeholmen ro- og padleanlegg, Hordnesvegen/Hordvik, Breivik (Rosemyrane) ved Krokeide, Sælenvatnet og Liavatnet på Laksevåg/Fyllingsdalen (se grafikk). Saken behandlet i byrådet torsdag.

— Det er neppe behov for alle planene, men det er greit å få områdene regulert slik at vi kan dumpe masser der senere også. Nå kan Bergen få nytt jordbruksareal – mot alle odds, humrer Rygg.

- Utålmodige

Forslaget sendes ifølge byråden ut på høring «ganske snart» med tanke på bystyrevedtak neste sommer.

— En milepæl, men vi er utålmodige etter å komme i gang. Vi kan ikke lyse ut anbud på E39 før vi vet hvor vi kan plassere steinen, sier prosjektleder Arne Eltvik i Statens vegvesen.

- Er prosjekter satt på vent fordi dere mangler deponier?

— Nei, vi jobber parallelt for å få godkjent bompengesøknad, prosjektoverslag og finansiering i Stortingets vårsesjon. Det er kritisk for oss at det gis klarsignal for deponiene neste sommer, slik at vi kan begynne veibyggingen etter nyttår 2014. Vi trenger nemlig seks måneder til trekvart år fra vi lyser ut anbudene til vi er i gang. Jo før vi har et sted å legge overskuddssteinen, jo bedre, sier Eltvik.

- I 12. time

— Dette er litt i 12. time, men det er bra at prosessen kommer i gang, sier seksjonssjef Kjell Kvingedal hos Fylkesmannen i Hordaland.

Når BT ringer, er han akkurat kommet til Voss. Der ser han stein fra den nye Vangstunnelen brukes til ny strandpromenade langs Vangsvatnet.

— Voss har tydeligvis hatt det med i reguleringsplanen. Sånn bør det være, sier Kvingedal.

Samfunnsnytte

Statens vegvesen ser helst at mest mulig dumpes samlet i nærheten av der steinen hentes ut. Det blir billigst. Men de åpner for å bruke massene der det har såkalt samfunnsnytte selv om det ikke er store mengder det er snakk om.

— Det forutsetter at de som har bruk for steinen, betaler ekstrakostnadene, sier Eltvik.

— Det er klart vi kan dumpe massene et sted i gokk, men hver av de syv planene skal vise samfunnsnytte, lover Rygg som ikke ser for seg store midlertidige deponier rundt omkring. - Bergen er ikke stor nok til det, mener byråden.

- Hva vil dette koste?

— Vi vet ikke ennå, men må begynne å regne på det etter hvert. Det er klart vi må vurdere prioriteringen av prosjektene i forhold til hva de koster. Stein er en fantastisk ressurs; vi må bare være litt smarte.