I 1941 seilte en alliert konvoi på vei fra Vest-Afrika mot England. Ett av skipene, «Gairsoppa», var lastet med over hundre tonn sølv. Lasten måtte for enhver pris komme trygt frem. Sølvet skulle redde britisk økonomi. Den offisielle historien var at skipet var lastet med skrapjern.

  1. februar angrep tyskerne konvoien, og syv skip sank. Tre av skipene var norske. «Gairsoppa» unnslapp tyskernes kanoner, men kun fire dager etter ble skipet angrepet på ny. En ubåt senket «Gaisoppa» — og den verdifulle skatten om bord. Skipet sank til 4700 meters dyp. «Titanic» ligger til sammenligning på 3800 meters dyp. Alle trodde sølvet for alltid ville bli en tapt skatt.

Endte i Bergen

Ved hjelp av en ROV (undervannsubåt) og det bergenske selskapet Swire Seabed, klarte man det umulige: Å hente opp den tapte skatten.
ODYSSEY MARINE

Over 70 år senere, etter 1 1/2 måneds leting, ble skipet lokalisert på 4780 meters dyp, et stykke utenfor kysten av Irland. Berginsselskapet Odessey bestemte seg for å forsøke å hente opp skatten. Det var bare ett problem: Aldri før hadde en så stor skatt blitt hentet opp fra et så stort dyp.Redningen fant de i Bergen og ingeniørene i Swire Seabed.

— Vi søkte over hele verden, og endte til slutt opp i Bergen. Swire Seabed var de eneste som kunne utføre en så komplisert og krevende operasjon, sier Andrew Craig, senior prosjektsjef i Odessey.

«Gairsoppa» var intakt, men ingen visste hvor på båten alt sølvet var gjemt.

- Spektakulær operasjon

— Vi måtte lete gjennom båten del for del. Det krevde mye metodikk og en veldig god dose med tålmodighet, sier Lars-Kristian Trellevik i Swire Seabed. Han deltar på en utstilling om jakten på verdens dypeste skipsvraksfunn, hvor han forteller om den dramatiske redningsoperasjonen.

Båten var naglet sammen, og ingeniørene i Swire Seabed måtte demontere båten for å finne skatten.

— Det hele var en spektakulær operasjon, som ingen har gjort før oss, sier Trellevik.

Verdens dypeste bergingsaksjon

Ved hjelp av norsk undervannsteknologi fikk man sølvet opp fra dypet - hver eneste sølvbarre. Én etter én ble sølvbarrene hentet opp fra dypet. Skatten ble deretter fordelt mellom den britiske regjeringen, amerikanske interesser og Samlerhuset fra Norge.

Arbeidet med å hente opp alt sølvet ble gjennomført over to sommersesonger. Høsten 2013 kan Odessey og Swire Seabed konkludere at fire år med intens jobb for å få sølvet opp til overflaten, endelig er over. Bergingsaksjonen var den dypeste noensinne.

- Vanvittig følelse å lykkes

110 tonn sølv til en verdi på 600 millioner kroner var reddet opp til overflaten.

— Det var en helt vanvittig følelse å lykkes med en så krevende redningsakjon. Når vi ser tilbake på det i dag, føles det helt utrolig at vi klarte det, sier Andrew Craig.

SØVBARRER: Én etter én ble søvbarrene hentet opp.
ODYSSEY MARINE
Ole Bjørn Fausa, eier av Samlehuset, og Andrew Craig i Odessey.
Benedikte Bakkeli