— En strålende utvikling, sier Martin Hagen, leder i Hordaland Elbilforening.

Med totalt ca. 220.000 registrerte personbiler i Hordaland utgjør elbilparken imidlertid bare litt over én prosent.

— Men veksten viser tydelig hvilken vei det bærer. Det er veldig gledelig at så mange har fått øynene opp for verdien av å kjøre miljøvennlig, sier Hagen.

I fjor ble det satt en suveren rekord med ca. 1500 solgte elbiler i Hordaland, en økning på hele 150 prosent fra året før.

Ifølge gronnbil.no var det ved utgangen av november over 18.000 elbiler i Norge - solid toppnotering det også.

- Bergen først ute

Vi møter Hagen på den såkalte trekanttomten ved Edvard Griegs vei på Danmarks plass. Her er det planer om å etablere en større miljøbilstasjon, med både hurtigladepunkter for elbiler og muligheter for hydrogenfylling.

Hordaland fylkeskommune har satt av fem millioner kroner til ladestasjoner og miljøknutepunktet.

— Dette vil sette ny nasjonal standard for hurtiglading av elbiler ved at man får ti hurtigladere på samme plass. Bergen blir dermed først ute med miljøvennlig energistasjon, fremholder Hagen.

I dag er det bare ett ladepunkt på hver av de ni hurtigladestasjonene som befinner seg rundt omkring i fylket.

elbiler hordaland.pdf
knut hjortland

Ventelister

Lederen i elbilforeningen skaffet seg sin første fossilfrie bil for bare halvannet år siden. Da kjøpte han en Nissan Leaf, elbilmodellen som har toppet salgsstatistikken for nye personbiler i Hordaland de siste månedene og som har en markedsandel på over 50 prosent på landsbasis.

— Jeg tror vi vil oppleve en stor økning i elbilsalget dette året også, først og fremst fordi det kommer mange flere elektriske bilmodeller på markedet. Jeg kjenner til forhandlere som nå opererer med venteliste for å klare å skaffe nok elbiler til kundene.

Flere, bedre, billigere

- Hva tror du er årsaken til salgseksplosjonen i fjor?

— Jeg velger å tro at de fleste eierne av utslippsfrie biler er miljøbevisste mennesker som ønsker å bidra til bedre luftkvalitet. I tillegg er det utviklet elbiler som nå matcher de tradisjonelle modellene som går på bensin eller diesel. Et tredje moment er de gunstige, økonomiske fordelene myndighetene har lagt til rette for.

Hagen får støtte av prosjektleder Ole Henrik Hannisdal i Grønn Bil.

— Et viktig poeng er at elbilene er blitt flere, bedre og billigere. Dernest ser vi nå den åpenbare effekten av at folk skryter av elbilen sin til naboen, det gir økt nysgjerrighet og salg, sier han.

Positiv byråd

Byråd Filip Rygg håper den nye miljøbilstasjonen på Danmarks plass kan tas i bruk allerede om to- tre måneder.

— Med det mener jeg at de første hurtigladepunktene kan være på plass. Det er en kommunal tomt, alle samarbeidende parter er positive og det bør være en kurant sak å få realisert.

Foruten initiativtaker Bergen kommune er Hordaland fylkeskommune, BKK og Christian Michelsen Research AS involvert i prosjektet, som Rygg mener vil sette Bergen på kartet.

— Miljøbilstasjonen får samtidig en veldig sentral plassering på Danmarks plass, noe som trolig vil gi en symboleffekt når vi vet hvilken luftforurensning området er plaget med.