Les også:

Zhang Ruoyi tilhører den unge generasjonen kjøpesterke kinesere som foretrekker å bruke pengene sine på luksusvarer.

— Jeg kunne aldri tro at jeg skulle skaffe meg så mange vesker, sier hun og plukker frem 13 ulike modeller fra garderobens tøyposer hvor hun oppbevarer dem.

Det er verdensnavn som Chanel, Dior, Prada, Gucci og Louis Vuitton som lenge har vært kinesiske forbrukeres favoritter ettersom de er mindre dyre enn andre merker.

Det er nå i ferd med å endres, forklarer 25-åringen. - Merket Hermès er mest populært fordi det er dyrest.

Noen av veskene har hun fått, andre har hun kjøpt selv.

Hun bor sammen med sin seks måneder gamle sønn og mamma i en leilighet i Beijing.

Hvorfor hun har så mange vesker? Naturligvis fordi hun liker dem og vil ha dem, sier hun. De passer bra sammen med ulike klær.

  • Årsaken til at merkevesker er blitt så populære i Kina, er at de er blitt som identifikasjonskort. Du viser hvem du er. Den som ikke er VIP (viktig person), må vente i tre år med å kjøpe en ny veskemodell i Beijing, sier Zhang Ruoyi.

De unge kineserne viser en større fremtidstro og er mer optimistiske om sin kommende økonomiske stilling enn andre, ifølge det amerikanske konsulentselskapet McKinsey.

Lenge har prisene på luksusvarer vært lavere utenfor Kinas grenser, noe som har gjort shoppingturer til utlandet populært.

Men nylig ble et varehus på øya Hainan i Sør-Kina lansert som skattefri sone, noe som med ett slag lokket titusenvis av turister.

Derimot har myndighetene i Beijing forbudt ord som «kongelig», «luksus» og «høyklasseaktig» i markedsføringen på reklameplakater i byene.

Disse ordene blir flittig brukt for å selge eiendommer, biler og vin, og myndighetene vil slå ned på reklame som skaper et helseskadelig klima, oppgir kinesiske medier.

Kopiprodukter av alle slags luksusvarer er utbredt i Kina. Zhang Ruoyi med en ekte (den lilla) og en uekte veske.