På Haukås i Åsane og på Kokstad gjøres de siste forberedelsene til den største byggvareutvidelsen i bergensområdet på flere tiår. Hundrevis av meter med hyller, vegg— og gulvplass fylles opp med alle mulige slags varer, noen sesongbetonte, andre faste salgsartikler.

— Vi ser et stort potensial for denne type varehandel i hele bergensregionen. I dag er bransjen preget av forholdsvis små varehus mål i kvadratmeter. Våre to anlegg vil representere noe helt nytt her vest, sier Øystein Kahrs, som er administrerende direktør i Coop Hordaland.

Drive in-system

De to nye Coop Obs Bygg-varehusene er utformet likt, fordelt på et stort butikklokale, en temperert sone for hvit trelast, dører og vinduer, og en avdeling for vanlig trelast, sement og diverse annet, som ligger under tak, men i utetemperatur.

— Det er i trelastsonene vi har drive in-systemet, hvor biler kan kjøre inn i bygget ett sted og ut et annet. Underveis er det stoppeplasser for pålessing av diverse varer. Vi har plass til ca. 30 biler med tilhengere inne i bygget samtidig, sier Kahrs.

Frykter ikke Coop

Blant andre aktører i byggevarebransjen i bergensområdet er Byggmakker, Montér, Neumann Bygg, Bygger'n og Byggeriet.

Daglig leder Hilde Jensen i Byggmakker Åsane på Ulset er ikke bekymret for å få en kjempestor konkurrent litt lenger nord i bydelen.

— Konkurranse er spennende og fører til at andre skjerper seg. Det vil nok vi gjøre også. Samtidig er det verdt å huske på at antall salgsartikler og kampanjepriser ikke er det eneste kundene bryr seg om. Kompetanse, service og veiledning er vel så viktig, sier Jensen, som kan glede seg over at Byggmakker nylig fikk største score på service blant byggevarekjedene i Norge, ifølge analyseselskapet Daymaker.

Satser bredt

Nye Coop Obs Bygg på Haukås, som åpner 20. februar, tenker stort når det gjelder markedsområder.

— Vi satser på Nordhordland, Osterøy, Arna og alt nord for Sandviken. Det nye byggvarehuset på Kokstad vil dekke hele Bergen sør, sier Coop-sjef Øystein Kahrs. Fra før har kjeden varehus ved Lagunen og Sartor.

Daglig leder Arve Ågotnes i Montér Knarvik er spent på hvilke utslag nykomlingen på Haukås fører med seg.

— Jeg tror faktisk etableringen vil kunne skaffe oss flere kunder, blant annet fordi trafikkforholdene lett kan bli kaotiske i det nye lyskrysset på Haukås.

— Blir det priskrig?

— Vi vil følge prisene nøye i starten, men for oss gjelder det først og fremst å være gode på det vi kan godt. Vi har for eksempel godt salg mot proffmarkedet, sier Ågotnes.

Rabatter til proffe

Med proffmarkedet menes salget som går direkte til byggefirmaer og entreprenører – til sterkt reduserte priser etter individuelle rabattavtaler.

— For vår del kan disse rabattene variere fra 10 til opptil 50 prosent, sier salgs- og markedssjef Ketil Olsen i Byggmakker Proff Gravdal.

— Det varierer alt etter varetype og volum som tas ut. En kunde som kjøper for 10 millioner kroner, får høyere rabatt enn en som handler for 400.000.

— Kan private som handler mye også få rabatt?

— Nei, her er det kun salg til profesjonelle kunder. Private må henvende seg til forbrukervarehusene vi har andre steder i Bergen.

Marked på over 2 mrd.

Med Coop Obs Byggs to nyetableringer har kjeden totalt 22 slike varehus i landet. Ingen av dem driver rabattering til proffkunder.

— Vi er et forbrukersamvirke og delvis medlemseid, derfor tilbyr vi samme priser til alle våre kunder. Selv om vi ikke har egen rabattering for proffsalg, som de fleste andre i bransjen har, opplever vi likevel at både byggmestere og entreprenører tidvis handler hos oss. Våre priser er da lavere enn det de får gjennom sine rabattavtaler, sier Øystein Kahrs.

— Hvor stort er byggmarkedet i regionen?

— I Bergen med nabokommuner er det et totalmarked på godt over to milliarder kroner.

Jobb til over hundre

— Tror du konkurrenter vil gå dukken som følge av Coops storsatsing?

— Noen vil nok komme til å slite, det viser erfaring fra andre steder i landet.

— Hvor mye regner dere med å omsette for i de nye varehusene?

— Vi kalkulerer med en omsetning på totalt ca. 350 millioner kroner i Åsane og på Kokstad. Vi omsetter i dag for til sammen ca. 260 millioner ved utsalgene på Lagunen og Sartor, noe som er en økning på 46 prosent fra 2007, sier Øystein Kahrs.

De nye byggvarehusene vil gi arbeid til over 100 personer.