André Strydom (36) bestilte i starten av juni en klokke av typen Swatch Blue Depth via internett.

Han betalte kjøpssummen på i overkant av 500 kroner på forhånd, men da hentelappen kom i posten, ble han overrasket av et tilleggskrav fra posten på 258 kroner for toll og forsendelse. Klokken var sendt fra Sverige, og i kjøpesummen han hadde fått opplyst på nettstedet, var det ikke inkludert norsk moms.

— Jeg trodde ikke dette kunne stemme, jeg var jo sikker på at jeg hadde bestilt via et norsk nettsted, sier Strydom.

Nettstedet han brukte var iButikk.no, en portal som formidler tilbud og priser fra ulike nettbutikker.

Dette nettstedet hadde sendt ham direkte videre til en annen nettside. Klokken Strydom bestilte, ble kjøpt hos og levert av den svenske nettbutikken Klockia.se.At han faktisk hadde bestilt en vare fra utlandet, ble han først klar over da tollkravet kom i posten.

— Når portalen bruker et norsk navn, har en norsk nettadresse og sier de tilbyr produkter fra norske nettbutikker, tenker man jo ikke på at det skal komme et dyrt tollkrav sammen med leveringen.

Han føler seg lurt av nettstedet.

Svensk i norsk drakt

Rune Sletten representerer iBUTIKK.no, og skriver i en e-post:

— Denne person virker å ikke ha norsk som sitt moderspråk, noe som kan føre til at man ikke får med seg all informasjon som er lagt ut. Dette gjelder informasjon som er tilgjengelig på vår side og informasjon som ligger på nettbutikkens side, hvor det står at det tilkommer frakt, at det kan bli toll, at det kan komme ekstra avgifter og at selve siden er på svensk. Men om denne person ikke har norsk som sitt moderspråk, kan jeg forstå at det svenske språket er likt det norske, og dermed kan personen tro han er på en norsk side.

Sletten sier han kan forstå kundens misforståelse, men mener ansvaret er delt mellom dem som portal, nettbutikken og kunden selv .

— Nettbutikken må informere om kjøperegler slik at kunder vet hva som gjelder når de gjør et kjøp. Kunder som handler på nett, må alltid sette seg inn i hvilke rettigheter og avtaler som må godkjennes før kjøpet gjennomføres, sier Sletten.

Han viser til at dette er den første klagen de får på siden i år, trass i en halv million visninger i måneden. Han mener dette klart vitner om at de drifter nettportalen på en god måte.

Strydom synes på sin side at iButikk.no ikke har gått langt nok i å gi ham den rette informasjonen.

— Jeg fikk aldri noen beskjed om at det kom toll. Når man går via en norsk side som kaller seg iButikk.no og får en sluttregning der det står oppført et totalbeløp, tror jeg de fleste ville trodd de handler fra Norge og har betalt det man skal betale. Sider som iButikk må ta større ansvar for å sørge for at forbrukeren har den rette informasjonen, mener Strydom.

iButikk har nå endret informasjonen på nettsidene etter BT tok kontakt. Dette for å imøtekomme forbrukerne på en best mulig måte.

- Tåkelegger

Åge Skår, leder for tollvesenet på Flesland, kjenner godt til problematikken med tollavgift som kommer overraskende på norske kunder.

— Det er lett å bli lurt på internett. Ofte går det ikke helt klart frem hva man kommer til å betale. Så står man plutselig med en levering som blir dyrere enn det man hadde ventet, sier Skår.

Ifølge tollsjefen bør nettbutikker oppgi klart og tydelig at tollavgiftene kommer i tillegg til prisen på varen. Dette gjelder også for sidene som bare formidler priser og tilbud.

Skår mener ansvaret også ligger hos forbrukeren, som bør ha med seg ansvar og fornuft på nettet.

— Folk må bli flinkere til å lese det som står med liten skrift og være skeptiske til tilbud som er for gode til å være sanne, sier han.

Sjekk sidene

Skår har selv en sjekkliste han mener alle bør følge når de skal handle via nettet.

  • Sjekk nettsiden nøye. Ofte har siden ikke oppført noen kontaktinfo.
  • Sidene vil ofte være preget av dårlig norsk. Dette fordi de som har laget den er har brukt oversettelsesprogrammer for å få siden til å fremstå som norsk.
  • Dersom produktene er veldig mye billigere enn tilsvarende man får kjøpt i butikken, er det trolig fordi norske avgifter kommer i tillegg til nettbutikkens pris.
  • Søk opp sidene på diskusjonsforum før du handler. Andre har gjerne hatt gode eller dårlige erfaringer med handlesider som de deler i ulike forum på nettet.