Mandag skrev bt.no at politiet jakter på en større bande østeuropeiske kriminelle i spesialbygde trailere. Diesetyvene reiser rundt i landet og tapper bensinstasjoner for å selge diesel videre til utenlandske sjåfører fra sine rullende bensinutsalg.

De slår også til mot transportbransjen. Tyvene tapper vogntog og trailere mens disse står parkert, til og med når sjåførene sover i kjøretøyene.

— Det er et organisert nettverk, en slags mafiavirksomhet, dette her, sier Jan Ove Halsøy, fylkesleder i Norges lastebileierforbund i Hordaland.

Tidligere i november ble tre rumenere pågrepet på E6. De kjørte i noe som utenpå så ut som vanlige trailere, men innenfor presenningen var store plasttanker med tappe- og pumpeutstyr.

— For noen år siden sugde de opp dieselen med vanlige slanger. Så monterte de elektriske pumper. Nå har de utviklet disse trailerne. De bare parkerer ved siden av, det ser helt uskyldig ut, og på noen minutter har de tømt mange hundre liter, sier Halsøy.

- Selger til hverandre

Samtlige transportfirma bt.no har snakket med, er godt kjent med tyvene. Stein Inge Larsen leder 100 sjåfører og omsetter for 300 millioner i året. Eieren av Byrknes Auto mener utenlandske sjåfører bruker kjeltringstreker til å presse utgiftene.

— De stjeler diesel og selger den til hverandre. Ikke betaler de for autopass, og ikke betaler de på fergene. De følger ikke reglene. Nå må det gjøres noe snart før en hel næring utslettes, sier Larsen.

Han mener konkurransen fra Øst-Europa er i ferd med å ta knekken på de norske bedriftene.

— Vi har ingenting å stille opp med - de betaler sjåførene sine en fjerdedel av våre lønninger. Vi kan ikke konkurrere på pris da, sier han.

_> Det er livsfarlig å konfrontere dem. Da er det bedre å la dem stjele.

Jan Ove Halsøy_

Jørund Vevle, daglig leder i System Trafikk på Osterøy, sier han har fått beskjed om å «se opp for en viss bil som kjører rundt med pumpe og en titusenliters tank». Også han tror noe av årsaken til dieseltyveriene er at utenlandske sjåfører presser prisene.

— De kjører våre ruter med helt andre vilkår, men glemmer at dårlig veistandard og kupert terreng gjør det dyrt å kjøre i Norge - det går mer diesel, slitasje og utstyr. De kjører for billig og må bruke stjålet diesel for å få det til å gå rundt, tror han.

Stjeler raskt og lydløst

Gunnar og Jan Stamneshagen i JS Transport sier at alle i bransjen opplever dieseltyverier, men at det er lite man kan gjøre om man tar dem på fersken.

— Når sjåførene har hvilepauser, kommer de og tømmer tanken. De tar kjettinger også. Det begynner å bli et alvorlig problem og koster mye penger. Det er også veldig utrivelig for sjåførene, som stort sett er alene. Man tar ikke opp kampen da, sier Gunnar Stamneshagen.

Fylkesleder Halsøy er av samme oppfatning:

— Det er livsfarlig å konfrontere dem. Da er det bedre å la dem stjele. Det er ikke verdt å risikere helsen, sier han.

Ifølge Nils Fredrik Nilsen i Bergen Bil og Transport, operer tyvene ikke bare i grupper. Også utenlandske sjåfører har med seg slikt utstyr, sier han.

— Om natten kan de stjele fra en bil de står ved siden av. Det skjer raskt og lydløst, og er vanskelig å oppdage før tanken er tom, sier Nilsen, som ønsker seg flere grensekontroller.

— Da kunne man luket ut ikke bare dieseltyvene, men også sjåfører som ikke har utstyret i orden og kjøretøy som ikke holder mål. Men myndighetene er naive.

- Ikke vits å anmelde

Fylkesleder Jan Ove Halsøy sier dieseltyverier er blitt «et kjempeproblem» og stadig mer profesjonalisert. Men få saker ender hos politiet.

— Inntrykket blant sjåførene er at det ikke er noen vits i å anmelde, for sakene blir bare henlagt uansett. Politiet har ikke kapasitet. De må ansette politijurister som kan ta seg av straffesakene. Nå kan tyvene stjele åpenlyst, fordi de vet at det ikke får konsekvenser om de blir tatt, sier Halsøy.

Straffesaksansvarlig ved Bergen Nord politistasjon, Nils Inge Romslo, forteller at de med jevne mellomrom får melding om dieseltyveri fra store kjøretøy. De får også et og annet tips om at det kan være omreisende kriminelle som står bak.

— Trolig er det en del underrapportering til politiet av slike tyverier. For at vi skal kunne patruljere utsatte områder bedre, er vi veldig interessert i at folk melder fra til oss om tanken på lastebilen er tømt i løpet av natten, sier han.

Har du opplevd dieseltyveri? Bruk kommentarfeltet under.

TRE PÅGREPET: Denne traileren ble stanset på E6 for noen uker siden. I lasten var store tanker og pumpeutstyr.
SIGNE DONS
STORT PROBLEM: - De bare parkerer ved siden av, det ser helt uskyldig ut, og på noen minutter har de tømt mange hundre liter, sier Jan Ove Halsøy, fylkesleder i Norges lastebileierforbund. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE