Kjøper man familiebillett på Skyss' billettautomat med rabattkortet Kontantskyss, får man ikke rabatten man har krav på. I stedet for å betale 22,40 kroner for en rabattert voksenbillett, betaler man 29 kroner, som er fullpris.

Dette oppdaget passasjer Lars Søraas da han og konen sammen med sine to barn skulle ta Bybanen fra Mårdalen til sentrum i forrige uke.

— Fra kortet trakk de 58 kroner. Siden barna reiser gratis, betalte vi 29 kroner pr. voksen. Det er fullpris. Med Kontantskyss skulle det kostet 22,40 pr. billett, sier Søraas.

Feilen rammer passasjerer som velger familiebillett fra billettautomatens meny. Hadde han derimot valgt for eksempel «Enkeltskyss», hadde han fått rabatten.

- Slapt av Skyss

I en e-post til Søraas tilbyr Skyss å betale tilbake pengene. Men det er ikke pengene det kommer an på, mener han.

— Det er for slapt å sende signal om at «hvis du oppdager feilen og henvender deg til Skyss, kan du få 20 kroner tilbake».

Søraas mener dette er en prinsippsak.

— Poenget er at dette er en feil i deres system. Publikum betaler jo mye for dette. 23 prosent av billetten skal gis i rabatt til kunder med Kontantskyss. Når denne rabatten ikke blir gitt til dem som kjøper familiebillett, kan det fort bli ganske mye penger, sier Søraas.

Søraas mener det at Skyss i e-posten tilbyr å tilbakebetale pengene, men ikke sier noe om de vil rette opp feilen, vitner om at de må ha vært klar over dette lenge.

— De har visst om, eller burde ha visst om, denne feilen lenge. Hvorfor har de ikke gjort noe med den, spør han.

Hele poenget med å kjøpe Kontantskyss-kort, er å få rabatt.

— Det er den eneste grunnn til å kjøpe kortet. Hva skal man med et rabattkort om man ikke får rabatt, spør han.

Lover å rydde opp

— Alle med Kontantskyss får jo rabatt. Bortsett fra de som kjøper familiebillett, viser det seg nå. Den feilen skal rettes opp i, lover Tom Arne Steinstad salg- og produktansvarlig i markedsavdelingen til Skyss, når han konfronteres med Søraas' spørsmål.

Nå legger Skyss seg flat og lover å rette opp feilen straks.

— Dette er rett og slett en feil. Vi har fått til å gi rabatten på bussen, men ikke på Skyss sine automater, sier Steinstad og tilføyer:

— Jeg har snakket med IT-avdelingen og de mener det er en kjapp sak å rette opp i.

Feilen skal ha oppstått da Skyss tidligere i sommer innførte det såkalte ombordtillegget ved kjøp av billett fra sjåfør på bussene.

— Tidligere fikk man ikke familierabatt hvis man kjøpte rabattert billett med Kontantskyss. Så dette er en ny regelendring, i forbindelse med lanseringen av mobil og kommisjonær-billetter, forklarer Steinstad.

Hevder de ikke visste om feilen

Steinstad var selv ikke klar over feilen, og sier ingen andre i Skyss heller har kjent til dette.

— Vi prøver å få tak i ting så snart vi får greie på det. Men mailutvekslingen mellom kunden og kundesenteret er bare noen få dager gammel. Vi skal ta tak i dette nå.

Ifølge administrerende direktør Oddmund Sylta selger Skyss om lag 800 familiebilletter hver dag.

— Men de fleste kjøper nok familiebillett om bord på bussen, så det er nok ikke så mange som er rammet av det. Og de det gjelder har betalt om lag 7 kroner for mye per billett, så det er ikke de helt store summene det er snakk om. Men vi beklager selvfølgelig overfor de som er blitt rammet, sier Sylta.