- Vi er så fornøyd, sier adm.dir. Lars A. Midtgaard når vi tusler gjennom anlegget.

Nå gleder han seg over at resultatet før skatt endte på vel 76 millioner kroner i fjor, mot vel 16 millioner året før.

Allehånde brus— og ølkasser står stablet mange meter i høyden. I neste hall surrer og går samlebåndet, her produseres 36.000 bokser i timen. Siden begynnelsen av 2000-tallet er boksandelen økt til 80 prosent, det er slik kundene vil ha det, ifølge Midtgaard.

Smugling og grensehandel

- Vi er tilbake på et mer ordinært nivå. Årsaken til at 2011-resultatet ble så dårlig, var at det tok lengre tid enn antatt å legge om til et mer rendyrket bryggeri etter at vi sluttet å produsere for Coca-Cola i 2010.

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at ølsalget fra bryggeriene sank med 1,7 prosent, eller nærmere ti millioner halvlitere, i fjor. Midtgaard tror likevel ikke folk drikker mindre øl.

- Smuglingen og grensehandelen har økt på grunn av avgiftsøkninger de siste årene. I Sverige har avgiftene vært frosset siden 2008, og det fortsetter i år. I Norge vil regjeringen nok en gang inflasjonsjustere avgiftene, så det går i feil retning hvert år. Det virker som om det er null politisk vilje til å gjøre noe med grensehandelen, sier han.

Mer spesial og mikro

Et av lyspunktene er at interessen for øl øker jevnt og trutt, særlig for spesialøl. Vinmonopolet opplevde en salgsøkning på ølet fra Bryggeriforeningens medlemmer på vel 57 prosent i fjor, og Hansa Sterkøl topper listen - nok en gang.

Men det er verken det eller Waldemars Mikrobryggeri i Hansas gamle lokaler på Kalfaret som holder liv i virksomheten.

- Spesialølet utgjør cirka én prosent av det totale registrerte ølsalget i Norge, men mikrobryggeriene stimulerer interessen for øl, sier Midtgaard.

- En fantastisk reise

Et annet lyspunkt er at Hansa Borg nå har 50 prosent markedsandel på sider, og Olden eple har svingt seg opp til å bli et av de største merkene innen vann etter at det kom for cirka tre år siden.

- En fantastisk reise. Helse­trenden er ganske sterk, vi kommer til å satse enda mer på vannmarkedet, sier Midtgaard.

Men kongen på haugen er Hansa Fatøl, som fortsatt er Norges største fatølmerke.

- Totalt er vi fortsatt landets største norske ølmerke, etterfulgt av Ringnes. I butikker og restauranter har Hansa en markedsandel på 30 prosent i Norge.

Midtgaard har også store forventninger til det kalori- og karbofattige ølet, som det foreløpig er lite av i Norge. I USA tar denne typen halvparten av salget.