Selv om de produserte mindre, økte Hansa Borg Bryggerier resultatet med nesten femti prosent i fjor. Den økte lønnsomheten kommer fra de mer eksklusive øltypene.

— Vi ser at ølinteressen er blitt utrolig stor i Norge. Det slår positivt ut for oss. Samtidig som trenden går mot lavalkoholprodukter i stedet for vin og sprit, sier administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa Borg Bryggerier.

Solgte mindre-tjente mer

Totalt produserte Hansa Borg-konsernet 100 millioner liter øl, sider, brus og vann i fjor. Det er to millioner mindre enn året før. Likevel økte omsetningen med nesten 60 millioner kroner til 1168 millioner. Driftsresultatet endte på 128 millioner mot 87 millioner i 2012.

Hansa-sjefen forklarer de gode tallene med at selskapet er blitt langt flinkere til å konsentrere seg om de produktene som de tjener mest penger på.

— Det er en grei forretning å selge Hansa-øl på halvlitersbokser i dagligvarebutikkene. Men det er klart at det er de mer eksklusive produktene våre som gjør at lønnsomheten vokser såpass mye, sier Midtgaard.

Mindre brus

Det er øltypene utenom den klassiske pilsen som gir mest kroner i kassen. Selskapet utvikler derfor nye sorter som skal tilfredsstille ølhunder på jakt etter det mer spesielle hos norske butikker og serveringssteder.

— Vi skal utvikle oss videre på denne måten. Vi produserer stadig mindre brus, og satser i hovedsak på øl, sider og vann. Samtidig har vi en stram kostnadskontroll. Det er også med på å bidra til resultatveksten, sier Lars A. Midtgaard.

Kortreist

Hansa Borg ser også for seg at øl fra mikrobryggerier vil fortsette veksten fremover. De kjøpte 54 prosent av aksjene i ølsuksessen Nøgne Ø fra Grimstad i vinter.

— Trenden kom sent til Norge, men godt. I dag utgjør mikrobryggeriene 2 prosent av produksjonen her til lands. I USA teller øl fra mikrobryggeriene 6 prosent av volumet, men ti prosent av omsetningen. Det viser noe av potensialet, sier Lars A. Midtgaard.

Han forteller at Nøgne Ø vil få en stor fordel ved å bli solgt gjennom Hansa Borgs salgs- og markedsføringsapparat. En annen viktig effekt er at de kan benytte seg av å bli en del av innkjøps- og produksjonssystemene til den nye storeieren.

Ikke bare øl

Trass i at ølet står for 70 prosent av produksjonen har også etterspørselen etter Hansas vann fra Olden også skutt fart i 2013.

I årsrapporten melder selskapet at mens markedet for flaskevann bare vokste med 0,7 prosent i fjor, var veksten i Olden-produktene 13,7 prosent.

Det er særlig vann med kullsyre som har vunnet innpass hos publikum.

— Hva er utfordringene for bransjen fremover?

— Vi mener det burde vært en sterkere differensiering på avgiftssiden sammenlignet med sterkere alkoholprodukter, sier Lars A. Midtgaard.

Han mener også de blir forskjellsbehandlet med tanke på hva som kan omtales av alkoholprodukter.

— Vi får ikke engang omtale produktene på våre egne hjemmesider. I beste fall kan vi forklare forskjellen på øl og bayer. Det blir som om Vinmonopolet bare fikk lov å skrive om forskjellen på hvit og rød vin. Men de gjør jo langt mer enn det.