— Vi var på utkikk etter en partner. Vi har hatt en utrolig vekst de siste to og et halvt årene, sier daglig leder Vinko Lien Sindelar, som er en av de tre gründerne bak Austmann Bryggeri til Adressa.

Produksjonen av håndverksøl har vokst kraftig siden starten sommeren 2013. Austmann Bryggeri er nå det sjette største håndverksbryggeriet i landet, og har vokst ut av lokalene sine. De tre gründerne Sindelar (34), Thomas Sjue (31) og Anders Cooper (31) måtte få inn en partner for å kunne bygge et nytt bryggeri i Trondheim og vokse videre.

— Uten en investor og partner kunne vi ikke ha fortsatt. Vi har valgt en partner med kjernekompetanse på brygging og investering, sier Sindelar.

Mens de i starten fikk hjelp av to mødre og en tante til å finansiere etableringen av bryggeriet, falt valget nå på Hansa Borg.

— Partnerskapet med Hansa Borg er det mest rasjonelle. Kompetansen er viktig, og neste steg krever større tyngde på salg, distribusjon og logistikk, sier Sjue.

— Vesentlig beløp

Administrerende direktør Lars Andreas Midtgaard i Hansa Borg har hatt samtaler med de tre gründerne bak Austmann Bryggeri om et partnerskap lenge. Han forteller at han traff dem første gang i Tyskland, under messen Grüne Woche i januar i fjor.

— Jeg så at her var det substans. Da jeg fikk nyss om at de var ute etter kapital i fjor høst, var det kort vei til et møte, sier Midtgaard.

Han vil ikke si hva Hansa Borg betaler for halve Austmann Bryggeri.

— Du kan si at vi bidrar med et vesentlig beløp i en rettet emisjon, slik at Austmann får egenkapital til å realisere et nytt bryggeri i 2017. I tillegg har disse gutta fått noen penger til sitt holdingselskap, sier Midtgaard.

Ifølge Sjue får de gamle damene som støttet dem i oppstarten, igjen pengene sine nå. Det nye bryggeriet skal bygges i Trondheim, men de tre gründerne har foreløpig ikke bestemt hvor i kommunen.

— Pils på vikende front

Austmann Bryggeri er det andre håndverksbryggeriet som Hansa Borg kjøper seg inn i. I 2013 kjøpte de 54,44 prosent av Grimstad-bryggeriet Nøgne Ø.

— Det er viktig for oss å være til stede i dette markedet for å fortsette veksten. Vanlig pils er på vikende front, og går sakte, men sikkert tilbake. Dette er et viktig segment som vokser og hvor det er stor betalingsvillighet, sier Midtgaard.

Han tror ikke håndverksøl er et blaff.

— Småskalaøl utgjør i dag rundt fem prosent av markedet. Vi ser for oss at det vil vokse kraftig, og om få år utgjør rundt 15 prosent. Det er den nye vinen, sier Midtgaard.

— Ikke industriøl

I fjor produserte Austmann 210 000 liter øl, og har til nå brygget i underkant av 70 øltyper. Gründerne avviser at håndverksølet deres vil bli preget av å ha en medeier som driver industriell ølproduksjon.

— Vi skal fortsatt være Austmann, og ikke lange industriøl. Vi skal fremdeles brygge på vår måte. Dette lar oss fokusere på å lage øl, det vi gjør best, sier Sindelar.

— Vi har lyst til å fortsette å lage spennende og nyskapende øl, og prøve ut nye teknikker, sier Sjue.

I 2014 omsatte Austmann for 5,1 millioner kroner, i fjor for vel åtte millioner. Det er salg til distributør og uten avgifter, og omsetningen til butikker og utesteder er derfor vel det dobbelte, 16 millioner.