— Kundene våre har et bevisst forhold til klær, og ønsker å se fine ut. Vi representerer den tryggheten de ønsker, sier Birgithe H. Iversen, daglig leder hos Hans H Iversen AS.

Sammen med søster og økonomisjef Ruth H. Iversen, leder hun det lille klesimperiet for menn i Bergen.

Konsernet økte omsetningen med seks millioner kroner fra 2011 til 2012.

Resultatvekst tross prisfall

Selv om klesprisene har vært fallende siden 1995, klarer Hans H.-butikkene å holde trykket oppe. Driftsresultatet gikk fra 4,97 til 7,46 millioner kroner i 2012.

— Kolleksjonene har vært gode, og det gir gode tall. Vi føler oss veldig privilegerte som har gode medarbeidere og kunder, sier Iversen.

Klesbransjen opplevde en høykonjunktur frem til 2007, men har siden 2008 hatt en svakere utvikling med en vekst på rundt to prosent i året, viser tall fra bransjeorganisasjonen Virke. Etter å ha hatt en jevn inntektsstrøm på 60 millioner kroner de siste fire årene, steg omsetningen med 10 prosent i fjor.

— Å kjøpe nye klær i dag har mindre innvirkning på privatøkonomien enn det hadde før. Prosentvis andel man bruker på klær i forhold til lønn er mindre nå enn det var tidligere, sier Iversen.

Hard konkurranse

Hans H. har fire avdelinger i Bergen. De eier også Gant Store i Strandgaten og på Sartor Senter, i tillegg til damebutikken Rene. Det er spesielt Hans H.-butikkene som gjorde det bra i 2012.

— Hans H har hatt et godt år, men generelt går det godt med alle butikkene vi har, sier Iversen.

Hun merker likevel at det hardner til. Mens selskapet har gått med pene millionoverskudd de siste årene, har det ikke gått like bra med konkurrentene.

— Konkurransen er blitt tøffere. Mange rene herrebutikker har lagt ned i Bergen de siste årene, og det er en av konsekvensene av kjedebutikker som kan produsere til en billig penge, sier hun.

Kjente, trygge merker som Boss, Gant, Armani og Paul & Shark trekker bergenske menn til butikkene i Hans H.-systemet. Det er nå få rendyrkede, uavhengige herrebutikker igjen i Bergen.

— Kjedebutikkene er veldig dyktige. Det er ikke så mange mellomprisbutikker igjen, og kjedebutikkene har tatt over mellomprissjiktet hvor herrebutikker uten merkevarer, men varer med høyere pris dominerte, sier Iversen.

Herrebutikkgaten

Med over hundre år i Bergen, kan Hans H. trygt kalles en institusjon.

— Vi er glade for at vi kan ligge i Bergens beste handlegate, og her har vi også mange av konkurrentene våre. Trafikk skaper trafikk, så vi har gjerne andre gode butikker rundt oss, sier Iversen.

Hun liker konkurransen.

— Det er høyt nivå i Bergen på de andre som driver med herreklær, og vi har alltid noe å strekke oss etter. Vi forsøker hele tiden å være skjerpet og gjøre det bedre enn de andre.