• Vi har merket omsetningsøkning både i 2010 og i første kvartal i år. En forklaring er nok selvsagt at Bybanen er kommet. Men økningen skyldes nok også at vi var omringet av byggearbeider i hele fjor, sier senterleder ved Nesttun Storsenter, Tone Haugland.

Ifølge den ferske Varehandelsrapporten til Sparebank 1 SR-bank hadde Nesttun en omsetningsøkning på 8,4 prosent fra 2009 til 2010. Endestasjonen på Bybanen er bare slått av Kleppestø, herunder Askøy Senter, hvor omsetingen økte med 9,9 prosent. Rapporten viser ellers klare lokale forskjeller i og rundt Bergen. Handelsnæringen på Laksevåg ligger dårligst an, og opplevde et tilbakeslag i fjor på nesten 15 prosent.

Gullkysten

Detaljhandelsnæringen i bergensregionen omsatte i fjor for 25,4 milliarder kroner. Det er en økning på 2,9 prosent fra året før, mens veksten på landsbasis var 1,9 prosent.

— Dette dokumenterer at vestkysten med Rogaland og Hordaland er en gullkyst med høy aktivitet, sier regiondirektør Erik M. Throndsen i SR-Bank.

Dagligvare er den klart største varegruppen og står for over 40 prosent av omsetningen i bergensregionen. Byggevare den gruppen som har vokst mest, med en oppgang på 4,4 prosent i omsetning. Sport— og fritidsutstyr har hatt en vekst på 3,6 prosent. Interiør har gått ned med 0,6 prosent og er eneste varegruppe med nedgang.

Største konkurrent: Utlandet

Mens Åsane har stagnert, fortsetter veksten i Fana - om enn noe redusert fra året før. Kjøpesentergiganten Lagunen passerte i fjor for første gang tre milliarder kroner i omsetning.

Erik M. Throndsen tror Lagunen er i ferd med å møte konkurranse fra uventet hold:

— Det er verdt å merke seg at nordmenns varehandel i utlandet øker ganske sterkt, det er en utfordring varehandelen må ta inn over seg. Med flere og flere direkteruter til Europa vil kanskje Lagunen i fremtiden møte like stor konkurranse fra kjøpesentre i Aberdeen, Dublin og Warszawa, som fra Åsane Storsenter og Sartor Senter, sier han.

Hvilke bydeler bør få bybane? Si din mening i feltet under!