Eivind Roald (45) har bare noen få uker bak seg i stillingen som direktør for salg og markedsføring i SAS. Han sier han allerede er lei av påstanden om at lavprisselskapene alltid har de billigste billettene.

- Myten om at Norwegian alltid er billigst, irriterer meg, det har vi flere undersøkelser som tilbakeviser. Kunden må sammenligne totalprisen, ikke bare hva som markedsføres, mener Roald.

Han går inn for at flybransjen får det samme pålegget som telebransjen har om å oppgi den reelle kostnaden ved kjøp av nye mobiltelefoner.

- Det vil avsløre lavprismyten, mener han:

Prisen på bordet

- Mobilselskapene har ikke lov til å kaste ut en telefon til 1 krone i markedet og la kundene tro at dette er hele kostnaden ved å kjøpe den. De som selger slike produkter, plikter å oppgi hva telefonen kommer til å koste dem i ett år, for slik å synliggjøre for folk hva den endelige regningen blir nå du kjøper et produkt som tilsynelatende ikke koster noe som helst.

- Slik burde det bli hos flyselskapene også. Da ville den totale prisen, inkludert alle ulike gebyrer, gjøre det enklere å sammenligne prisene. Jeg tror ikke Norwegian tør gjøre det frivillig.

- Da kunne du begynne med de 30 kronene dere tar i servicehonorar ved alle billettkjøp?

- Dansk høyesterett pålegger oss å synliggjøre kostnaden vi har ved å tilby billettbestillinger på våre hjemmesider. Det som er helt vesentlig, er at dette honoraret alltid er inkludert i de prisene SAS markedsfører.

Pyntet og klart — eller?

Roald er én av fem i en helt ny konsernledelse som har som jobb nummer en, to og tre å sørge for at bunnlinjen er sort, ikke rød.

Mange grep er allerede tatt av forgjengerne: Kostnadene er kuttet med en fjerdedel, et trettitall nye ruter er presentert, og passasjertallet øker igjen betydelig. Kundenes tilfredshet med selskapet har ikke vært større på 11 år.

At en strøm av negative oppslag forteller at SAS på ingen måte er pyntet og klart for en ny fremtid, får ikke tvilen til å snike seg frem:

- Nei. Jeg kjenner SAS. Jeg har hatt gullkort i SAS siden bonuspoeng ble innført i 1992 og reist masse med selskapet. Derfor vet jeg temmelig godt hva selskapet er bra på, og jeg tror jeg vet hva det kan bli bedre på, sier han.

- Og da snakker vi om?

- Vel, bortsett fra stadige kostnadskutt er det først og fremst viktig med en digital satsing. Vi må være raskere til å møte kundene på alle digitale plattformer. Nettsiden er ikke funksjonell nok, og vi må straks ha på plass en applikasjon for smarttelefon og nettbrett. Mobile løsninger utvikler seg i så raskt tempo at vi må ha høyt tempo i utviklingen av disse tilbudene. Vårt primærmarked er Norden, som er blant de landene i verden som adopterer nye teknologier raskest. Da kan ikke vi ligge 1-2 år bak denne utviklingen. Kombinert med dette kjenner vi behovene og reisevanene til 2,8 millioner bonusmedlemmer. Den informasjonen må vi utnytte bedre.

- Nye ruter?

- Absolutt, og gjerne flere interkontinentale fra Norge hvis markedet skulle tilsi det. For oljenasjonen ville f. eks en rute til Houston være attraktiv.

- Men billettprisen er kanskje ikke uten betydning for folks valg?

- SAS skal være konkurransedyktig både på forretnings- og fritidsmarkedet, men vi skal aldri bli noe lavserviceselskap. Vi skal levere god kvalitet, yte service og ta vare på de reisende til en pris som er forutsigbar, ikke til en lokkepris og et A4-ark fullt av gebyrer som gjør at prisen skvetter i været når folk kommer i gang med bestillingsprosessen.

Lite kundevennlig, mener Norwegian

Norwegian har ingen sans for et pålegg om å inkludere alle tillegg i totalprisen overfor publikum:

- Kundene vil ha valgfrihet. Å «påtvinge» kunden tjenester de kanskje ikke trenger for deretter å presentere et totalbeløp, er et særdeles dårlig og lite kundevennlig forslag. Man må skille mellom betaling for valgfrie tjenester, som alle kan velge bort slik vi har gjort det i Norwegian, og «gebyr» som må betales uansett, f.eks. det faste bestillingsgebyret SAS tar på absolutt alle kjøp, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Daglig leder for flysøkemotoren Travelmarket.no, Svein Erik Søgård, mener at SAS ikke bør stirre seg blind på priskampen, men profilere på effektivitet, mange avganger og at det er en del av et nettverk som sikrer kundene om noe uforutsett skulle skje.

- Det er forskjell på Bagatelle og McDonald's. Begge steder kan du spise deg mett, men du får den kvaliteten du betaler for, sier Søgård.