— Jeg har hatt mange ideer opp gjennom tidene, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle følge drømmen, forteller Bjørn Erik Lilleskare.

I høst tok han det store spranget. Han sa opp den trygge jobben som it-konsulent i et større shippingselskap for å satse alt på utviklingen av en app, som er et dataprogram for mobiltelefoner, skriver bt.no.

— Jeg har jobbet gratis siden november til den dag i dag. Det var en sjanse å ta, men det har vist seg å være liv laga, og vel så det, sier Lilleskare.

Som mange internettmarkeder er det en fordeling hvor noen få aktører tjener masse penger, mens det er mange aktører som tjener lite eller ingenting.

- Mange tjener lite

54 prosent av nordmenn har smarttelefon. Det plasserer oss på topp i Europa. Fremveksten av de avanserte mobilene har skapt en helt ny nisje innen programmering, nemlig utviklingen av apper til mobiltelefoner. I mars meldte Apple at det var lastet ned 25 milliarder apper gjennom deres nettbutikk.

I Norge har man kunnet lese solskinnshistorier om Rema-gutten Erik Storli som ble millionær på å utvikle en lommelykt til Iphone, og Wordfeud-gründer Håkon Bertheussen, som en periode tjente nesten 100.000 kroner dagen.

Slikt hører til sjeldenhetene.

— Som mange internettmarkeder er det en fordeling hvor noen få aktører tjener masse penger, mens det er mange aktører som tjener lite eller ingenting, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

- Sitt eget kjøpesenter

Det har likevel ikke skremt Bjørn Erik Lilleskare og hans kompanjonger Bjarte Ludvigsen og Remy Paulsen. I mars lanserte de mobilappen «Mine tilbud» til iPhone. Her kan butikker selv enkelt legge inn sine tilbud, mens mobilkundene kan velge hvilke typer tilbud de ønsker å få tilgang til gjennom appen.— Tradisjonell markedsføring tar mye mer tid og er mer kostbart, sier daglig leder Kjetil Horneland i Kamikaze Media, som har utviklet appen på vegne av gründerne.

Kamikaze Media har i dag om lag én tredel av omsetningen sin fra apper.

Verdsatt til åtte mill.

Mens mange gründere sliter med å skaffe penger, fikk trekløveret napp allerede første gang de presenterte Saletec, som er selskapet bak Mine tilbud-appen.

Et investeringsselskap på Østlandet valgte i fjor å skyte inn 400.000 kroner for en eierandel på fem prosent i selskapet. Det verdsetter Saletec til åtte millioner kroner. De tre gründerne eier resten av selskapet, men sier de gjerne tar imot flere investorer på laget.

Jan Rognaldsen er markedssjef på Vestkanten. Kjøpesenteret har deltatt aktivt i utviklingen av Mine tilbud-appen.

- Dette er et nytt medium for oss og et supplement til annen markedsføring. Så langt er det for tidlig å avsi noen dom, men i mylderet av sosiale medier er det ikke noen vei tilbake. Man må også følge med på app-siden, sier Rognaldsen.

Fast månedspris

Butikkene som vil være med i Mine tilbud-appen, betaler en fast månedspris. Slik skal utviklerne sikres en jevn pengestrøm.

Vestkanten har lagt inn plantegninger i appen, slik at kundene som trykker seg inn på et tilbud fra en av butikkene kan se nøyaktig hvor i senteret den ligger. Totalt inneholder appen kontaktinformasjon for 900 butikker, og fungerer slik også som et oppslagsverk.

Tror på hard konkurranse

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener det er vanskelig å karakterisere en typisk app-utvikler.

— Det er en salig blanding av enkeltutviklere i alle aldre, små firma og store bedrifter. Man ser en del spesialiserte, små bedrifter dukke opp – og kundene er ofte store bedrifter som vil gjøre sine tjenester tilgjengelige på mobile plattformer som Iphone og Android, sier Andersen.

Han tror hard konkurranse vil presse ned prisene på enkeltapper.

- De som kommer til å tjene penger, er de som kan tilby en tjeneste i en eller annen form, der appen først og fremst gir tilgang, sier han.

- Hypen over

Gründer Henrik Lie-Nielsen står bak selskaper Reaktor, som senere er solgt og blitt til Knowit. Selskapet er den største på utvikling av mobilapplikasjoner i Bergen. Han forteller at markedet er i ferd med å endre seg fra at «alle» skulle ha en applikasjon, til mer gjennomtenkte produkter.

- For å tjene penger på enkeltstående applikasjoner, der økonomien skal komme fra salget av selve programmet, må man satse i det globale markedet. Her hører vi bare om de aller største suksessene.

— Det er mer å hente på å bygge apps som støtter og forbedrer den virksomheten et foretak bedriver. Vi ser typisk at mange aktører ønsker applikasjoner for å forbedre enten bedriftsinterne prosesser eller markedsføring og salg av tjenester, sier Henrik Lie-Nielsen.

- Hvordan er økonomien for dere som utvikler apper?

— Hittil har markedet vært preget av mange som ikke har tenkt mye kost/nytte rundt investeringene sine. Nå ser vi en utvikling der det er mer forretningsbasert kalkyle. Lønnsomheten i app-prosjektene er ikke forskjellig fra annen type utvikling.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook