— Det var hardt arbeid og lange arbeidsdager, ofte 15 til 18 timer, forteller Thomas Sandland.

Han husker tilbake til begynnelsen på 1990-tallet da han sammen med sin far kjøpte opp og rehabiliterte gamle bygårder. Det var et slit. Men gevinsten ble også deretter.

I 2007 kunne Sandland innkassere 130 millioner kroner. Han solgte seg da ut av eiendomsselskapet Hansa Property, som han hadde vært med å bygge opp med gründerpengene fra nittitallet.

Ble Lykke-jeger

I dag er Sandland i en helt annen bransje enn der han begynte. For to år siden kom han nemlig i kontakt med den trønderske Lykke-familien, som eier matvarekjeden Bunnpris.

Sandland var egentlig mest interessert i å selge butikktomter, men endte opp med å bli Lykkes mann på Vestlandet.

I dag eier han 30 prosent av de snart 29 Bunnpris-butikkene fra Egersund i sør til Sognefjorden i nord, og har det øverste ansvaret for Bunnpris Vest.

Til tross for at hans tidligere dagligvarekarriere begrenser seg til kjøttdisken og kassen på Obs i Lagunen under studietiden, gjør partnerskapet med Lykke-familien ham til Vestlandets største kjøpmann.

— Jeg tenker ikke som en typisk kjøpmann, men ser ting med nye øyne og som forbruker. Det tror jeg er en styrke, sier Sandland.

Fra ni til 29 butikker

Selv om Bunnpris-konsernet kommer til å omsette for rundt 5,6 milliarder kroner i år, er de med en markedsandel på 3,7 prosent ved utgangen av fjoråret fremdeles for en mygg å regne i det samlede norske dagligvaremarkedet. Men myggen blir stadig mer aggressiv.

Fra 2009 til utgangen av 2011 vil antall Bunnpris-butikker på Vestlandet ha økt fra ni til 29 butikker. Det vil ifølge Sandland gi en omsetning i vest på rundt 600 millioner kroner.

På landsbasis er det nå 217 butikker. Ifølge kjøpmann og Bunnpris-eier Christian Lykke er planen å åpne 10–15 butikker årlige de neste årene.

Kan tilpasse butikker

I Bunnpris-butikken i Nygårdsgaten møtes kundene av en vegg med treningsdrikker og Red Bull.

— Her selger vi nesten ikke en eneste bleie, forteller Sandland engasjert, mens han vandrer mellom reolene.

Med treningssenter rett over gaten og Realfagsbygget like bak, er varene i butikken satt opp for å friste studenter. Pizza, ferdigmat og treningsdrikker får dermed god plassering.

— Styrken vår ligger i muligheten for å tilpasse butikkene, sier han.

Som en liten utfordrer kan Bunnpris tillate seg å være mindre strømlinjeformet og mer fleksibel enn de fire store dagligvarekjedene. Dette er en bevisst strategi fra Bunnpris-eier Christian Lykke.

— Det at vi er minst er både vår styrke og vår svakhet. Jeg tror vi er veldig raske til å snu oss rundt og ta avgjørelser. Vi er ikke redd for å utfordre og gå imot vedtatte bransjenormer, sier han.

Kompaniskap med Rema

Fra nyttår skifter kjeden grossist fra NorgesGruppen til Rema 1000.

— Ambisjonen og målet er å få lavere innkjøpspriser, bedre logistikk og billigere varer. Vi er kanskje den mest konkurranseutsatte bransjen i Norge, sier Thomas Sandland.

— De som leser avisene har kanskje ikke helt det inntrykket?

— Det er tull når enkelte står frem i media og sier at dagligvarebransjen tar alle pengene. Er du flink i dagligvarer, opererer du med en margin på rundt tre prosent. Det er så liten forskjell på suksess og fiasko at dersom du ikke har kontroll på kostnadene dine, så taper du penger.

Liker å jobbe

Ifølge Sandland er det kultur for å jobbe mye i familien hans, og han trivdes godt med de lange gründerdagene.

— Men man må jobbe enormt hardt over veldig lang tid. Det tar mange år å komme i en posisjon hvor ting går av seg selv, sier han.

For mange vil alternativet til å være gründer være å få seg en sikker jobb med en grunnlønn på mellom 400.000 og 600.000 kroner.

— Det er klart at det å være gründer med lange dager og høy usikkerhet ikke er for alle, sier Sandland.

Si din mening i kommentarfeltet under!

matvarekjedene-ny.JPG