— Bredbåndtilgang er på kort tid blitt en av de mest suksessrike teletjenester gjennom alle tider, sier Harald Wium Lie i analyseselskapet Teleplan til Nationen.

Statistikken er ikke klar ennå, men flere aktører i markedet bekrefter overfor avisen at et flertall av husstandene i Norge nå har installert bredbånd.

— Mer enn hvert annet norske hjem har nå bredbåndtilgang, og det er ingen tegn til svikt i veksten, sier daglig leder Tore Aarønes i analyseselskapet Norsk Telecom.

Han peker på at leverandørene tilbyr stadig bedre kapasitet til samme, eller lavere pris, enn før. Når Telenor nå må sette ned prisen til dem som leier linjer av dem, vil prisene senkes ytterligere for forbrukerne, tror Aarønes.

Han tror dette vil gi utslag på steder i landet hvor det i dag ikke finnes bredbåndsdekning.

— Når prisen går ned vil flere kjøpe, og det gjør det mer interessant å bygge ut i grisgrendte strøk også, sier Aarønes.

I løpet av neste år regner man med at 95 prosent av alle som ønsker det i Norge, vil ha tilbud om bredbånd.