Hagens tid i Orkla er en finansiell berg-og-dalbane av historiske dimensjoner. Fra å være en industrigigant med en fremtid så lys at solbriller var påkrevd, var det nettopp satsing på solenergi som dro Orkla-aksjen til bunns.

Siden sommeren 2007 har aksjekursen i Orkla gått fra 115 kroner, til rundt 40.

Nå kjører Hagen i kraft av å være styreleder hardt mot hardt for å få aksjekursen i Orkla ut av skyggen igjen. Samtidig hagler kritikken om selskapets behandling av sjefer og det uttrykkes bekymring for selskapets fremtid. Hagen har dessuten det aller meste av familiens formue bundet i Orkla-aksjer.

— De aller fleste Orkla-aksjonærer er vel opptatt av at selskapet går godt, sier Hagen til Aftenposten.

Utenom Orkla eier Hagen og barna Jernia og Komplett gjennom selskapet Canica.

«Niente, nada, nothing»

Hagen og hans familie har brukt drøyt 14 milliarder kroner på å skaffe seg plassen som hovedaksjonær i Orkla, med ikke langt unna 25 prosent av aksjene i selskapet. I dag er disse aksjene verdt rundt 10 milliarder kroner.

Hadde det ikke vært for at Hagens Orkla-aksjer det siste tiåret har gitt ham drøyt 5 milliarder kroner i utbytte, hadde varsellampene vært faretruende røde i Hagens familiekonsern Canica.

Ved siden av mellom 7 og 9 milliarder kroner Hagen fikk for salget av Rimi, har Hagen også lånt store summer for å kjøpe aksjer i Orkla.

Regner man inn rentekostnadene på milliardgjelden, har han så langt trolig ikke tjent en eneste krone på disse aksjene.

- Hagen har nok ikke tapt penger på investeringen i Orkla, men det er vel heller snakk om hva han har gått glipp av ved å satse på Orkla i stedet for noe annet, sier analytiker Henrik Schultz i Sparebank1 Markets.

RECs nedtur

På det heftigste - i november 2007 - kjøpte Stein Erik Hagen aksjer i Orkla nærmest daglig. Tidligere på året hadde han også vært førende for at Orkla økte til oppunder 40 prosent av aksjene i solenergiselskapet REC.

Både Orkla og REC hadde sine toppnoteringer i 2007, og ved utgangen av året var Hagens aksjer i Orkla verdt 25 milliarder kroner.Så kom finanskrisen. Dette dro teppet vekk under bena på Renewable Energy Corporation (REC), som ved utgangen av 2007 var verdt 136 milliarder kroner. I dag er selskapet verdt drøyt 3 milliarder kroner.

Årsaken til REC-fallet er «enkel». Aksjemarkedet mistet helt troen på at REC i fremtiden skulle tjene så uhorvelig med penger som optimistene tidligere hadde spådd.

Harde tak i Orkla

I det siste er det tydelig at Hagen har tatt fatt i opphentingen av aksjeverdier for alvor. Han har byttet ut to av toppsjefene i Orkla, Bjørn M. Wiggen og Torkel Nordberg. Ledelsen har nå et klart mål om at toppledelsen skal utkrystallisere de reelle verdiene i selskapet slik at aksjekursene igjen skal ta seg opp.

— Orkla er i realiteten det eneste store konglomeratet igjen på Oslo Børs. Se hva Staten gjør: Hydro er strukturert til et rent aluminiumsselskap, Statoil selger bensinstasjonene sine. Det er en global trend som Orkla også må gå i retning av, for å bli attraktive for investorer, sa Hagen i et intervju med VG i går.

Der understreker han også at konglomeratenes tid er forbi, fordi investorene ikke vil ha dem.

Skal selge og kjøpe

Siden sommer 2010 har det vært klart at Orkla skulle bli et merkevarekonsern, og at alt annet skulle selges ut. Selskapet skulle blant annet bruke penger fra salg til kjøp av nye merkevareselskaper.

Ingen ting har skjedd på oppkjøpsfronten, annet enn at Orkla forsøkte å kjøpe malingsprodusenten Jotun i fjor. Det gikk ikke, og selskapet øynet en mulighet for å utbetale 5 milliarder kroner i ekstraordinært utbytte i stedet.Samtidig har det skjedd ting på salgssiden, ettersom Elkem er solgt. Men selskaper som Sapa og Borregaard og aksjeposten i REC står også på listen over verdier som skal selges.

En mulighet Hagen åpner for i sin uttalelse til VG, og som analytikere også nevner, er å skille ut verdiene som står utenfor merkevaredivisjonen, for å notere dette på børsen som et «Orkla Capital». Tidligere har Hydro skilt ut Yara, mens Statoil har skilt ut bensinstasjonene sine.

— Da tror jeg rabatten på Orkla Brands ville forsvinne, sier Schultz, som mener Orkla-aksjene i dag er underpriset med 20–25 prosent.

Andre analytikere peker på at «rabatten» kan være enda høyere.

Samtidig ville Orkla slippe å selge deler av selskapet før det var riktig å selge dem.

- Å selge høns i regnvær, slik Orkla risikerer å måtte gjøre nå, er ikke bra, sier han.