Mads Maurstad var fornøyd etter å ha kjøpt et abonnement hos Netcom som inkluderte musikktjenesten Spotify og 500 megabyte — helt til han nylig så at selskapene trakk 99 kroner hver per måned.

26-åringen fra Bergen fikk ikke med seg at han måtte avslutte sin gamle konto og aktivere den nye.

Det fikk store konsekvenser. En hacker grep sjansen til å høre musikk i halvannet år på Maurstads bekostning.

Fikk svar fra USA

Mads Maurstad skjønte ikke at han ble dobbeltfakturert før nylig.

— At jeg ikke har oppdaget trekkene er min feil, men til mitt forsvar har jeg sett det i nettbanken innimellom og tenkt at det kanskje bare var en reservasjon og at beløpet ble ført tilbake. Det skjer iblant. Så har jeg ikke tenkt mer over det, siden beløpet per måned er såpass lite, sier han.

Spotify sa nei til refusjon siden både Mads' gamle og nye konto har vært i bruk. En person med e-postadressen wjames01@gmail.com har nemlig kost seg med hiphop siden april 2013.

— Jeg hadde aldri hørt om «wjames01» og kunne ikke se noen tilknytning til ham og meg, sier Mads Maurstad.

HACKET: Gratispassasjeren fra USA som overtok Mads Maurstads konto, har en forkjærlighet for hiphop.
SKJERMBILDE SPOTIFY

Tidligere i uken fikk Maurstad kontakt. Amerikaneren svarte høflig og hjelpsomt:«Hei, jeg heter William og bor i USA. Jeg fikk e-post med beskjed om å bytte Spotify-passordet for noen dager siden. Jeg syntes det var merkelig og ignorerte det. Jeg har brukt Spotify i flere år, så jeg har ingen formening om hvordan kontoene våre kunne bli koblet eller rotet sammen. Veldig rart. Jeg beklager at du er blitt belastet mer enn du skulle. Hvis det er noe jeg kan gjøre, så kan jeg gjerne en melding til Spotify», skrev han.

Hacket

Men det var noe som skurret. Mannen svarte ikke på direkte om han hadde betalt, og ifølge den automatiske teksten fra gmail heter han Eric, ikke William.

MUSIKKELSKER: Mads Maurstad har nesten 5000 sanger på sin spilleliste på Spotify og tenkte det var en god ide å oppgradere kontoen med Netcoms tilbud.
ØRJAN DEISZ

Etter undersøkelser på teknisk avdeling hos Netcom, viser det seg at en hacker har vært på ferde.— Vi har opplevd denne type svindel før. De har klart å hacke til seg gratis tilgang til Spotify Premium, men det er ingen som har hacket seg inn på noens kontoer, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Netcom.

Svindelen skjedde slik: Mads Maurstad ble Netcom-kunde i august 2012. Han knyttet aldri sin Spotify-konto til mobilabonnementet fordi han tror selskapet ordner den operasjonen. Den 22. april 2013 overtar noen i USA kontoen - gratis.

— Jeg må si at det er ganske frekt. Jeg ante ikke at det var mulig, sier Mads Maurstad.

Han har nå sendt en ny e-post over dammen.

— Jeg er spent på om han svarer, sier Maurstad.

Tettet hullet

Netcom har allerede tettet hullet ved at kunden må logge inn på deres hjemmeside og oppgi telefonnummer og eget passord.

— Dette er egentlig en gammel problemstilling for oss, sier Scheen.

— Men siden kunden i dette tilfellet ikke oppdaget dette før nå, kom det opp igjen, og vi er ikke overrasket over hackernes kreative fremgangsmåter, sier hun.

Netcom avviste først å refundere noe som helst. BT har sett loggene fra samtalene med kundeservice. Operatøren kunne ikke forklare feilen, men svarte at «du er selv pliktig til å holde oversikt over hva du betaler for, og si i fra om du ikke skal ha tjenesten noe mer».

Nå har de ombestemt seg.

— Vi krediterer kunden pengene. Han har hatt en ubehagelig opplevelse. Han har falt mellom to stoler. Vi oppfordrer samtidig kundene til å følge med og være obs. Hvis man kjøper Spotify-tjenester gjennom oss, må man følge prosedyrene, sier Scheen.

Netcom vil sende tilbake 1260 kroner og 39 øre.

— Vi har ingen interesse av å være vrange. Vi tenker at det er greit å utvise sjenerøsitet i denne saken.

DEKKER TAPET: Kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Netcom.
NETCOM