Året er 2007 og Mads Grønbæk har nettopp ferdigstilt den grafiske pakken til nystartede TV 2 Nyhetskanalen. Nå, seks år etter, tjener han nærmere 18 millioner kroner på forretningsideen.

— Intensjonen hele veien var å selge. Nå er tidspunktet riktig, sier Grønbæk.

Produktet var så unikt at TV 2 startet Mosart Medialab i lys av Grønbæks idé.

Ifølge en børsmelding i går ble det klart at selskapet selges for over 105 millioner kroner til bergensbaserte Vizrt.

Tjener millioner

Grønbæk og kollegene John Kjellevold og Morten Larsen sitter på til sammen 22,8 prosent av aksjene i selskapet. Det betyr at de trolig vil tjene henholdsvis 17,9 millioner, 5,8 millioner og 320.000 kroner på salget. Resten går til TV 2.

Dette er ingen sammenslåing

for å redusere kostnader, men

et oppkjøp av et produkt

som har klart seg bra.

John Kjellevold

— Det som Mads skapte gjorde det mulig for TV 2 å lage en nyhetskanal med kun to operatører i kontrollrommet, forteller Kjellevold, som i dag er daglig leder i Mosart.

Etter planen skal alle ansatte fortsette i selskapet.

— Dette er ingen sammenslåing for å redusere kostnader, men et oppkjøp av et produkt som har klart seg bra, ikke bare i Europa, men også i Australia og Canada. Alle ansatte er en ressurs, sier Kjellevold.

Effektiviserer TV

— Vi kjøper Mosart fordi det vil tilføre oss resultater både på topp- og bunnlinjen, sier adm. direktør Martin Burkhalter i Vizrt.

Han sier at teknologien og produktet Mosart Medialab har utviklet effektiviserer nyhets- og sportssendinger på TV.

— Du automatiserer styring av lys, lyd, kameraer og grafikk. Der du før måtte ha fem personer til styringen, greier du deg nå med én.

Burkhalter tror også at Vizrt kan oppnå mersalg av sine eksisterende produkter med dette systemet i porteføljen.

— Jeg tror også at når vi kombinerer Mosarts teknologi med vår egen, kan vi også utvikle nye produkter som ingen andre er i stand til å lage. Dessuten får vi med Mosart inn et team med mye TV- og produksjonskompetanse, sier Vizrt-sjefen.

Prisen på 105 millioner kroner er basert på vekstprognoser som Burkhalteer kaller ambisiøse.

— Men skulle det vise seg at veksten blir enda større de neste to-tre årene, har vi forpliktet oss til å dele noe av den ekstra gevinsten med TV 2, sier han.

Selger Escenic med tap

I går annonserte Vizrt samtidig salget av Escenic, et selskap som selger publiseringsløsninger for internett, i hovedsak for avismarkedet. Kjøperen, danske CCI, betaler vel 12 millioner kroner i første omgang, og like mye senere hvis Escenic når bestemte resultatmål.

Det er betydelig mindre enn de 170 millioner kroner som Vizrt betalte for Escenic ved kjøpet i 2008.

— Vi har tatt store nedskrivninger. Men det ville være feil å si at alt er tap. Men før kjøpet av Escenic hadde vi ikke kunnskaper og kompetanse om web. Det har vi nå fått tilegnet oss, og utviklet nye produkter for en kanal som vil bli mer og mer benyttet for distribusjon av TV fremover. Selv om det ser ut som store tap i dag, kan det hende regnestykket ser annerledes ut om fire-fem år, sier Burkhalter.

Det lykkes ikke BT å få kommentar fra TV 2.