KLAUS BØRRINGBO

CARL ALFRED DAHL

Tidligere kastet de mobiltelefoner etter folk. Nå frister mobilselskapene med gratis ringetid for å få deg som abonnent.

— Billigere enn dette kan det ikke bli, sa administrerende direktør i mobilselskapet IPEA, Ole Nordstad da han i forrige uke slettet mobilregningen for selskapets gjennomsnittsbruker. Med deres abonnementer kan man nå ringe 142 minutter og sende 99 tekstmeldinger gratis hver måned. Dette er det gjennomsnittlige forbruket Post- og teletilsynet (Pt) opererer med for norske mobilbrukere.

— Dette er vår måte å sette punktum for en snart seks måneder lang priskrig i mobilmarkedet, sa Nordstad.

Chess fulgte etter

Det holdt bare en knapp uke. Denne uken kom meldingen om at Chess utvider nå gratistjenesten Friends til å gjelde alle selskapets kunder, og inkluderer dessuten sms og mms inn i gratiskonseptet.

— Vi har satt oss et mål at vi skal opp i 500.000 kunder. Ambisjonen er dermed at alle våre kunder i fremtiden kan ringe, sende sms og bilder helt gratis til nærmere en halv million nordmenn sier Per Christian Andersen, administrerende direktør i Chess.

— Det som er viktig for oss er at alle kundene våre kan benytte seg av tilbudet i motsetning til for eksempel Telenor FriFamilie og Tele 2 Kompis. Alle kunder som er bundet i Tele2 kan nemlig ikke benytte seg av Kompis uten å måtte kjøpe seg ut av bindingstiden. Dessuten koster det 0,59 øre per samtale i startavgift. Chess Friends er uten startavgift og siden vi ikke har bindingstider kan alle våre kunder enkelt benytte seg av tjenesten umiddelbart, hevder Per Christian Andersen.

Kan fortsatt kutte

Ole Nordstad i IPEA innser at etter siste kutt er det ikke mye igjen å hente.

— Hvis vi skal kutte prisene ytterligere nå, må vi gå løs på utenlandsprisene. Der har vi fortsatt noe å gå på, sier Ole Nordstad i IPEA.

— Hvordan er det mulig å tilby så mye gratis ringetid og meldinger?

— Vi har fullt fokus på å kutte kostnader og holde kostnadene våre så lave som overhodet mulig. Det skal komme kundene våre til gode, hevder Nordstad.

Nordstad hevder andre teleselskaper har tappet kundene sine, og finansiert det han mener er høye kostnader og store inntjeningsmarginer.

Øker volumet

— Hvorfor gir dere bort gratis ringetid og meldinger på et nivå som ligger på snittet for nordmenns mobilbruk?

— Det er selvfølgelig for å få opp kundemassen, og dermed både kunne presse prisene ytterligere ned, men også kunne tilby andre og nye tjenester som vi kan tjene penger på, sier han.

Han har stor tro på at det er andre tjenester enn vanlige samtaler og tekstmeldinger som er fremtidens mobilbruk, med eksempler som innholds- og communitytjenester.

— Se bare hvilken suksess Facebook har hatt, her mener vi det er et stort mobilt potensial, sier Nordstad.

Mer å gå på

— Dette er bra for kundene, men prisene bør bli enda lavere, sier informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet (PT).

Aftenposten Forbrukers prissammenlikninger over tid viser at kundene med lavest forbruk kan få betraktelig lavere mobilregning nå sammenlignet med for et knapt halvår siden (se grafikk). Sammenligningen viser også at prisene har steget noe for de mest ringeglade kundene.

— Det er ikke bra at prisene skjerpes for dem som ringer mye. Vi synes det er merkelig. Det skiller seg ut fra trender i andre europeiske land, sier Aarsæther. Hun oppfordrer mobilkundene til å følge med i markedet.

— Ikke sitt stille i et selskap dersom du er misfornøyd med prisene. Vær skeptisk til å binde deg for lenge i ett abonnement.

Sjekk hvor billig du kan ringe med ditt forbruk på Forbruker.no.

Bergens Tidende/Aftenposten