Markedsandelen til Googles operativsystem(OS) Android har økt markant i nettbrettmarkedet det siste året, skriver BBC.

I fjorårets tre siste måneder er markedsandelen økt til 39 prosent fra 29 prosent siste kvartall 2010, ifølge tall fra analysebyrået Strategy Analytics.

Apples markedsandel har derimot gått ned fra 68 prosent til 58 prosent i samme periode.

Windows knapt til stede

Til sammenligning var det kun 1.5 prosent av nettbrettene som kjører på Microsoft Windows.

Christian Almskog som leder Windows Business Group i Norge, forklarer dette med at Windows 7 ikke er laget for trykkskjermbaserte maskiner.

— Men vi akter å sette vårt preg på nettbrettmarkedet med det nye operativsystemet Windows 8, sier Almskog til Aftenposten.no

Med til nettbretthistorien hører også at mens Apples iOS kun benyttes i Apples egne produkter, er det en rekke produsenter som satser på Googels åpne Android-plattform.

Forventer kraftig økning

Totalt ble det sendt ut 26.8 millioner nettbrett i fjerde kvartal, noe som er en oppgang på 10.7 millioner enheter sammenlignet med siste kvartal 2010. Året sett under ett, ble det ifølge Strategy Analytics skipet til sammen 66.9 millioner nettbrett i 2011. En oppgang på 18.6 millioner fra 2010. Analysebyrået NPD Displaysearch har tatt enda litt hardere i. Ifølge NDP Displaysearch er det snarere snakk om 72.7 millioner enheter i 2011. Det tilsvarer 25 prosent av det totalet antallet bærbare PC-er.

I 2017 tror PD Displaysearch det vil bli produsert 432 millioner bærbare PC-er og 383 millioner nettbrett, hvorav Utrabooks vil sette stadig større preg på salgsstallene blant de bærbare PC-ene.

Uavklart i det norske markedet

Hva gjelder styrkeforholdet i det norske nettbrettmarkedet, må stiftelsen Elektronikkbransjen som fører salgsstatistikken, melde pass.

- Vi kan dessverre ikke si annet enn at det totalt ble solgt et sted mellom 200.000 og 630.000 nettbrett i Norge i fjor, sier informasjonssjef i stiftelsen Elektronikkbransjen, Erik Andersen.

Ifølge Andersen er grunnen ene og alene at Apple ikke ønsker å oppgi sine tall. Noe han beklager på det sterkeste.

— Men det jeg kan si er at nettbrettene ikke ser ut til å spise like mye av markedsandelene til de billige bærbare PC-ene, slik de gjør i en del andre markeder. Det kan tyde på at kjøpesterke nordmenn i større grad kjøper nettbrett i tillegg til, og ikke istedenfor bærbare PC-er, sier Andersen.