For 19 år siden ønsket oppdrettselskapet Bremnes Seashore å gjøre noe med den veldig varierende kvaliteten på laksen i oppdrettsnæringen.

Det var mye dårlig fisk i butikkene, og noe av årsaken var lite effektiv nedkjøling av slaktet laks.

Bremnes Seashore og en gruppe forskere på Norges Landbrukshøgskole begynte å studere problemet.

Kjølte ned laksen

Per Olav Skjervold, Svein Olav Fjæra, Olav Svendsen jr og Jan Ove Morlandstø tok utgangspunkt i at fisken er vekselvarm. De tenkte at hvis de kunne kjøle den ned før den ble slaktet, så ville kvaliteten bli bedre.

— Dette ga svært gode effekter. Når den ble kjølt ned, ble den heller ikke så stresset, og de innså at man kunne filetere fisken før dødsstivheten inntrådte, såkalt superfersk foredling, forteller Eirik Selmer-Olsen, konserndirektør for forskning og utvikling i Tine.

Han skryter av forskerne som ikke bare sa seg fornøyd med å ha funnet ut at fisken burde kjøles ned før den ble slaktet.

— At de innså at de nå hadde en mye bedre råvare som straks kunne gjøres skinn- og benfri, gjorde at Salmaen ble til, sier Selmer-Olsen.

Resultatet ble et produkt med høyere kvalitet og lengre holdbarhet.

Ville lage fiskepølse

Fiskeoppdretteren Bremnes var svært fornøyd med selve produktet, men de slet med å få gjennomslag på markedet.

Tine jobbet samtidig med å lage en spekepølse av laks og var på jakt etter en samarbeidspartner. De fant frem til Bremnes og var begeistret for deres lakseråstoff.

— Vi hadde egentlig tenkt å lage en spekepølse av laks. Men da vi reiste rundt til kundene, var det råvaren de var mest opptatt av, og vi endret etter hvert fokus til et rent lakseprodukt, forteller Trym Eidem Gundersen, administrerende direktør i Salmon Brands.

Da Salma kom på markedet, var det et spesielt og nytt produkt. Også pakningen og designet skilte seg ut, men de traff blink på mattrendene. Den er i dag en salgssuksess med en sterk posisjon i det norske markedet.

Fra juli 2011 til juli 2012 ble det omsatt Salma for 167 millioner kroner, en vekst fra 132 millioner kroner i forhold til året før.

Reklame fra kokkene

Produksjonsmetoden gjør at den er spesielt godt egnet til å spises rå. Den vakuumpakkes umiddelbart etter slakting, noe som betyr at kvaliteten holder seg meget bra.

En rekke kjente kokker er svært glad i å bruke den og har gitt produktet mye gratis reklame, innrømmer Gundersen.

Han mener Salmas suksess viser hvor viktig det er å ha et godt samarbeid mellom forskning, produktutvikling og markedsføring.

— Vi har skapt den første virkelige merkevaren innen fersk fisk. Men det hjelper ikke å ha et godt produkt hvis du ikke får det ut til butikkene og får solgt det til kundene.

Salma eies i dag 100 prosent av Bremnes Seashore AS. Tine solgte seg ut av selskapet 17. februar i år.