Les også:

— Hvis alt går vår vei kan vi i 2013 ha et passasjertall på Gardermoen som er dobbelt så høyt som da Fornebu ble nedlagt for 13 år siden.

Lufthavnsjef Nic Nilsen konstaterer at alle piler peker riktig vei på Norges hovedflyplass. Til tross for at Gardermoen på begynnelsen av 90-tallet ble besluttet bygget med gode vekstmarginer for økt trafikk, må administrerende direktør på Oslo Lufthavn erkjenne at plassen er for liten:

— Med den trafikkveksten vi ser for oss de nærmeste årene tvinger en ny terminal seg frem. Det vil gi mange nye ruter både innen Europa og til andre verdensdeler, lover Nilsen.

Fornebu stanset på rundt 11,5 mill reisende for 1997. Kaken for å feire at OSL runder 20 mill er allerede bestilt, og med den gode veksten kan doblingen være i boks om halvannet år.

Opp en klasse

Med utvidelsen rykker Gardermoen opp i den riktige Europa-klassen som en større flyplass med flere terminaler.Han mener det er to forhold som kan forklare den sterke veksten flyplassen har opplevd:

— Etableringen av lavprisselskapet Norwegian samt Norges robuste økonomi med høy sysselsetting er hovedforklaringene. I tillegg, selvsagt, fulgt av en sterk reiselyst blant nordmenn flest, sier Nilsen.

Han tror at Norwegian i årene fremover kommer til å spille en enda viktigere rolle for lufthavnens vekst enn SAS:

— Ja, vi ser jo at Bjørn Kjos nå nærmest er like stor på OSL som det tidligere så dominerende SAS. Norwegians planer er jo å starte langdistanseruter til USA og Asia senest i 2013, og jeg vil jo tro at Oslo er en av to kandidater til å få de nye rutene, sier Nilsen.

Dobbelt opp

Passasjerveksten har ført til at arbeidet med den nye terminalen, som skal være ferdig i 2017, er påbegynt. Den vil nesten doble dagens terminalareal og gi 11 nye flyoppstillingsplasser. Det betyr nye ruter, og dermed grunnlag for en kraftig økt trafikk.

Nybyggene vil endre dagens utseende på lufthavnen ganske betydelig, og gi enda større areal for taxfree, andre butikker og mange nye serveringssteder. Dessuten skal utbyggingen sikre bedre passasjerflyt med større areal og 34 nye innsjekkingsskranker og – ikke minst – 12 nye sluser for sikkerhetskontroll. Utvidelsen skal minske følelsen av trengsel for dem som oppholder seg på flyplassen.— Vi skal bli Europas beste flyplass i effektivitet og trivsel! Jeg holder flyplassen i München for å være en av de beste vi har i vår del av verden, så der har vi noe å strekke oss etter, sier Nilsen.

Det eksisterer også en hard konkurranse mellom lufthavnene i Skandinavia om å trekke til seg nye flyselskap og ruter. Det er ikke så veldig lenge siden Norge var lillebror i klassen og vi reisende pent måtte via København for å komme oss videre ut i Europa og verden. I dag flyr vi over dem på et vell av direkteruter ut fra Gardermoen.

Farvel Arlanda

Oslo har vokst seg større enn Stockholm med god margin for mange år siden, og i muntre sammenhenger har Nilsen spøkt med at Oslo skal gå forbi Kastrup ved København også.

— Akkurat det var en bemerkning jeg ble tillagt. Men selvsagt følger vi nøye med hverandres utvikling, og selv om Arlanda har tatt noe inn på oss de senere månedene, må jeg jo si at jeg føler forspranget komfortabelt. Å bli større enn København blir nok vanskelig og er ikke noe mål for oss, sier Nilsen.

Nye ruter

Da er han mer opptatt av å skaffe Oslo enda flere europeiske og interkontinentale ruter. Nyhetene i år har vært at SAS har gjenopptatt sin direkterute til New York-rute med stor suksess, og at Qatar Airways åpner rute fem dager i uken fra 5. oktober.