— Vi skal også få Skoda tilbake til Åsane, men foreløpig har vi ikke funnet egnet tomt, sier styreleder Erik Staavi i Møller Bil Bergen AS.

Åsane har vært uten Volkswagen-forhandler i 12 år, og Staavi sier bydelens vekst og potensial gjør at selskapet satser store midler på et nytt anlegg i Litleåsvegen.

Han og andre mener nettopp at Litleåsvegen sør for Gullgruven seiler opp som Bergens nye bilforhandlergate, der bilutsalgene og verkstedene ligger på rekke og rad. Siste gass på pedalen er etableringen av Jæger Sentrum AS i forrige uke.

Slik er bilsalget i Hordaland:

  • Hittil i år det solgt godt over 8000 nye personbiler i Hordaland, en liten nedgang fra samme periode i fjor.
  • Toyota troner på salgstoppen med 1148 solgte nybiler de første åtte månedene i år. Det er 144 flere enn Volkswagen.
  • Deretter følger Volvo (752), Ford (611) og Audi (451).
  • VW Golf er den mest populære modellen, tett fulgt av Toyota Yaris, Volvo V70 og Ford Focus.
  • I Sogn og Fjordane er det Volvo V70 det er solgt mest av hittil i år.

Lunsj for naboene

— Dette er første gang Åsane får en BMW-forhandler, sier en stolt avdelingssjef Helen W. Ibsen i Jæger Sentrum, avdeling Åsane.

Hun tripper spent rundt i de nye lokalene, med 25 nypussede BMW-er som blankpolerte statister.

— Vi har invitert alle naboene til åpningslunsj. Som nytilflyttet gjelder det å være på godfot med dem som jobber rundt oss, sier hun.Bare to steinkast borte graves det i tomten hvor Møller Bil skal reise sitt nye anlegg, som etter planen er klar til åpning i mai.

Marked nord til Sogn

— Nå er vi endelig representert både nord og sør i kommunen, sier konsernsjef Per Jæger jr. i Jægergruppen AS.

Han ser markedsmuligheter som strekker seg langt utenfor bydelens grenser.

— Det er naturlig for oss å være til stede her hvor bolig- og næringsutviklingen kommer til å akselerere i årene som kommer. Men samtidig vet vi at området trekker til seg kunder også fra Nordhordland og helt nord til Sogn, sier Jæger.

Fornyet Toyota-anlegg

I tillegg til Jæger Sentrums ferske BMW-etablering, har Toyota-forhandleren og søsterselskapet Jæger Automobil holdt hus i Åsane i mange år allerede. Nå er det bygget 1700 nye kvadratmeter, som hovedsakelig gir plass til en stor bruktbilavdeling som åpner neste måned.

— Vi er overbevist om at disse to satsingene vil bære frukter, men neppe fra dag én. Vi skal selge en del biler før investeringene blir direkte lønnsomme, sier Jæger-sjefen.

Heller ikke styreleder Staavi i Møller Bil Bergen er i tvil om at omsetningen vil gjøre et hopp når de neste år endelig er tilbake i traktene hvor J. Teigland AS i Åsane en gang var stor på VW-modeller. Det var MøllerGruppen som på slutten av 1990-tallet overtok Teigland, men siden har salget av nye Volkswagen-biler vært lokalisert til Nesttun.

Overtar Åsane Auto

I Litleåsvegen ligger også Åsane Auto, hvor osingen Øystein Haugland i forrige uke kjøpte selskapet av Strømbil-Finans, som hadde 51 prosent eierskap. Haugland overtok også ti prosent av aksjene til Ove Knut Revheim, som frem til nå har vært daglig leder i selskapet.

— Jeg liker forretningsdrift, synes Citroën er et spennende bilmerke og ser et stort potensial fremover, sier Haugland. Han stiller uten erfaring fra bilbransjen når han nå overtar som daglig leder.

— Det betyr ikke så mye, her er rikelig med dyktige folk som kan sitt fag, blant annet Revheim, som har vært med fra starten og nå vil konsentrere seg om salg, sier Haugland.

Fra industri til service

Konsentrasjonen av bilforhandlere i Åsane strekker seg utenfor Litleåsvegen. Sande Auto, Autosenteret, Mobile Bergen, Bertel O. Steen, Frydenbø Bilsenter og Jæger Automobil ligger ikke mange minuttene unna.

De andre to klyngene av bilforhandlere i Bergen finnes først og fremst på Kokstad og Minde.

— Det fine med utviklingen i Åsane er dreiningen fra industri til mer servicerelatert næring, sier Ove Sognnes, daglig leder i Sognnes Eiendom AS, som eier mange av byggene langs «bilgaten» Litleåsvegen.

grafikk_190912.JPG