Les også:

På Meny inne på kjøpesenteret Tista senter i Halden er det trengsel i fiskedisken. Makrell og laks konkurrerer om å glinse i kapp med sola, som speiler seg i elven utenfor. Kjøttdisken rett ved siden av er derimot bedrøvelig tom, akkurat som seks andre butikklokaler på senteret.

— Fisk har de fremdeles ikke fått til på andre siden av grensen. Så det satser vi mye på. Kylling selger ikke like godt – det handler folk i Sverige. Akkurat som tobakk, som vi selger veldig lite av, sier ferskvaresjef Roar Helgesen.

Få matbutikker

Halden har færre matbutikker enn antall innbyggere skulle tilsi. På Halden Storsenter er matbutikken blitt redusert til halv størrelse.

Nye tall viser at butikkene i Østfold omsetter for 10,6 prosent mindre enn gjennomsnittet for resten av landet. Det betyr at hver østfolding bruker drøyt 9000 kroner mindre i butikkene enn folk i resten av landet. Det viser en rapport utarbeidet av Kvarud Analyse.

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nesten halvparten av svenskehandelen er matvarer, og at gjennomsnittlig handlet man for 830 kroner på svippturen i 2010.

Også Hedmark og Vestfold rammes, Vestfold på grunn av fergen til Strömstad, Hedmark på grunn av mange svenske alternativer rett over grensen.

Rapporten peker på handelslekkasjen til Sverige som årsaken.

Kylling i fryseren

Ekteparet fra Lørenskog, Tor Tveit og Marte Turid Viland Tveit har lagt hvalkjøtt og laks i handlevognen. De har hytte i Halden, og er i Sverige og handler hver gang de er her – det vil si annenhver helg.

— I går var vi over og handlet ganske mye. Vi tar det som en tur, og drar over og koser oss. Men vi prøver å støtte opp om næringslivet her også, og er ikke helgale og kjøper alt mulig. Mye er jo billigere her også, men vi har et lite lager kyllingfilet i fryseren på hytta. Og så kjøper vi vin og sprit, sier Tor Tveit.

Geografisk betinget

SIFO-forsker Randi Lavik bekrefter at grensehandelfenomenet først og fremst er geografisk betinget.

— Det er ingenting som utmerker seg med nordmenn som grensehandler. Det er gjennomsnittsnordmannen, sier hun. Forskeren tror ikke det er stort de norske forhandlerne kan gjøre for å vinne tilbake kundene.

— Det er ikke så lett når det er så store prisforskjeller mellom landene. Når handelslekkasjen først er etablert, er det ikke så lett å gjøre fremstøt på norsk side, sier Lavik.

Bedre service

I Halden har butikkene vært nødt til å jobbe bevisst for å holde på kundene.

- Det er en veldig konkret strategi i Halden å yte mer personlig service. Når vi ikke klarer å konkurrere på pris, så må man konkurrere på service, sier Thore Lærum i Handel i Halden.

På parfymeriet Parfymelle selger de ikke bare parfyme, men legger sminke og fikser på negler.

— Vi kan ikke slåss mot Sverige, så vi må bare tilpasse oss, sier daglig leder ved Halden Storsenter, Sigbjørn Overskott Hoem.

Vi kan ikke slåss mot Sverige, så vi må bare tilpasse oss
Sigbjørn Overskott Hoem, daglig leder ved Halden Storsenter

Hårklipp

Direktør i HSH, Thomas Angell, skulle gjerne sett at de norske butikkene langs grensen fikk hånden på mer av pengene som flyter over til svenske butikker.

— Vi ser at grensehandelen øker år for år. I fjor var den på 10,5 milliarder kroner, i år forventer vi at den passerer 11 milliarder. Dette burde vært brukt i Norge, sier Angell.

Han peker på kjøtt, ost, tobakk og alkohol som de viktigste lokkevarene i Sverige.

— Og når folk først er i Sverige, kjøper de alt annet også. Og så klipper de seg og fikser bilen med det samme, slår han fast.

Matbutikkene sliter mest

Supermarkeder i grensekommuner vurderer å legge ned på grunn av den umulige konkurransen fra svenske matvarebutikker.

Det er særlig butikker innen mat og drikke som rammes.

I Østfold er omsetningen pr. innbygger i denne bransjen 16,5 prosent lavere enn landsgjennomsnittet. Men den er enda lavere innen butikkhandel med vin og brennevin, ikke inkludert taxfreeomsetningen på flyplassene.

NorgesGruppen, som eier Kiwi, Meny, Spar, Joker og Ultra, har butikker langs hele grensen og vet at disse butikkene lever i en annen virkelighet enn butikker i resten av Norge.

— Vi ser at de store supermarkedene nær grensen har store utfordringer. Jeg vet at enkelte kjøpmenn grubler på om det er noe vits å fortsette, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

Han forklarer at det viktige for et supermarked er ferskvarer, blant annet kjøtt. Når disse skal konkurrere med store butikker som ligger en kort kjøretur unna – og som har priser vi her i landet bare kan drømme om – da er det tungt å drive et supermarked.

Lever med konkurransen

— Men de fleste kjøpmenn langs grensen har lært seg å leve med konkurransen fra butikkene i Sverige. Dette er ikke noe å sutre over, det er den gamle leksen om igjen: driv en god butikk, sier Roskifte.

- Men jeg misunner ingen kjøpmenn i grensehandelskommuner, legger han til.

Coop sier at sammensetningen av hva som selges i butikkene nær grensen, skiller seg ut fra andre butikker i Norge. Men deres butikker lever godt på grensen.

— Jeg tror at Sverige er blitt lettere tilgjengelig for flere områder. Derfor tror jeg økningen i grensehandelen kommer fra folk som bor lenger unna, sier viseadministrerende direktør Ronald Karlsen i Coop Øst.