— Det har vært aldri vært tøffere priskonkurranse i mobilmarkedet enn nå, sier Ole Norstad, viseadministrerende direktør i mobilselskapet Ludo.

— Det var en svært tøff priskrig i mobilmarkedet i 2002 og 2003, men forskjellen nå er at de etablerte aktørene henger seg på, fortsetter Jarle Alvær, markedsdirektør i Chess.

Les også:

Varige endringer

Analytiker Arild Nysæther i Fondsfinans bekrefter at priskonkurransen i mobilmarkedet er mer intens enn noensinne. Han mener krigen kan skape store og varige endringer i det norske mobilmarkedet.

- Det er sannsynlig at det som skjer nå, vil skape fundamentale endringer i prisbildet og mobilaktørenes lønnsomhet. Det gjelder også for Telenor og NetCom, sier Nysæther.

Dominoeffekt

Den intense priskrigen skyldes at en rekke aktører de siste månedene har lansert mobilprodukter for rundt 200 kroner som dekker behovet for ringetid, SMS-er og datatrafikk for brorparten av privatmarkedet. De fleste av disse produktene inkluderer 500 minutter taletid, 500 SMS-er og 500 megabyte databruk. Ifølge Nysæther er dette tilstrekkelig for å dekke mobilbruken for opp mot 9 av 10 nordmenn.

*** One Call** selger «Folkepakken» for 199 kroner pr. mnd.

*** Ludo Mobil** selger «rød medium» for 159,90 kroner pr. mnd.

*** Talkmore,** som eies av Telenor, har hengt seg på med produktet «Alt-i-ett» for 199 kroner pr. mnd.

*** To av aktørene** har dessuten gått enda lenger. De tilbyr nå ubegrenset bruk av mobilen for en tohundrelapp i måneden.

*** Tele2** har lansert månedsproduktet «Fastpris 199» og gir deg ubegrenset bruk av mobilen innenlands frem til 15. april

*** Chess,** som har samme eiere som NetCom, har lansert et tilsvarende produkt, «Sjakk Matt», som gir abonnentene fri mobilbruk frem til mai.

Bruk Aftenpostens testguide for å finne riktig mobiltelefon

- Klondyke

Priskrigen startet i oktober i fjor da One Call lanserte et fastprisprodukt som innebar fri mobilbruk ut året. Tele2 svarte raskt med et tilsvarende produkt, «Superdeal». Nå har de fleste mobilaktørene meldt seg på. Chess er en av aktørene som nå markedsfører sitt fastprisprodukt tungt. Det har ført til en stri strøm av nye kunder ifølge selskapet selv.

— Det er så langt i januar 22000 som har ringt kundesenteret. Det er over en dobling siden i fjor. Den viktigste grunnen er «Sjakk Matt» som sikrer fri bruk ut april, sier markedsdirektør i Chess, Jarle Alvær.

— Vi ser at mange av kundene våre nå ikke kommer fra de andre små operatørene som tidligere, men fra NetCom og Telenor hvor de betaler opp mot fem–seks ganger mer, sier Norstad i Ludo.

Revolusjon

Ludo-direktøren omtaler det som nå skjer i mobilmarkedet som en revolusjon.

-Det vi opplever nå er en prisrevolusjon fordi langt flere går over på fastprisprodukter. Det samme skjedde på Internett for noen år siden da man sluttet å betale for trafikk og gikk over til -fastpris. På Internett finnes det ingen vei tilbake til å betale for trafikk. Det har kommet for å bli, og det samme er nå ferd med å skje på mobil, sier Norstad.

Flere av aktørene bekrefter at lønnsomheten er nær null på fastprisproduktene, men vil ikke oppgi hverken marginer eller salgstall. Det er Post- og teletilsynet som formidler de offisielle tallene for markedsandeler og antall abonnenter i det norske mobilmarkedet. Nye tall ventes i første halvdel av mai.

- Rimelig

Tor Erik Haugen er med til Expert på Klingenberg i Oslo for å kjøpe ny mobil til Anja Hoven. Han synes mobilprisene er blitt overraskende lave.

— Jeg har fått med meg at det er mange gode tilbud der ute, men at det er blitt så billig var jeg ikke klar over, sier Haugen.

Anja Hoven sier hennes mobilregning i dag er ca 900 kroner i måneden, bare for SMS, surfing og samtaler. Nå som bindingstiden er gått ut, er hun på jakt etter en ny mobil og et nytt abonnement. Helst vil hun fortsette ekteskapet med markedsleder Telenor.

— Jeg har vært Telenor-kunde i 15 år. Det er veldig trygt, sier hun nølende. Men Hoven er også åpen for å kjøpe en telefon uten abonnement for å stå fritt til å velge en ny og billigere operatør. I følge Henning Kleppa Christensen på Expert selges nå nesten halvparten av alle nye telefoner uten bundet abonnement.

Men til slutt faller valget på det trygge for Anja Hoven. Det blir fornyet samliv med Telenor – med et billigere abonnement enn før.